Mittalaite kiihdytysradan olosuhteiden analysointiin
Byman, Iiro (2014)
Byman, Iiro
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405208867
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405208867
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön tavoitteena oli suunnitella ja valmistaa mittalaite, jonka avulla voidaan mitata kiihdytysradan kitkakerrointa. Mittaustulosten avulla radasta voidaan luoda profiili, joka kuvaa kitkakerrointa matkan funktiona. Kitkamittauksen lisäksi mittalaitteeseen rakennettiin sääasema ja sitä varten luotiin Excel-pohjainen laskentaohjelma.
Ajoneuvon säätäminen on tärkeää kiihdytysajoissa. Muutuvat sääolosuhteet sekä ratojen väliset erot vaikuttavat paljon auton säätöjen valintaan. Työssä tarkastellaan kumikitkan ominaisuuksia sekä esitellään erilaisia menetelmiä tienpinnan kitkan mittaamiselle. Näitä menetelmiä vertailemalla päädyttiin valmistamaan mittalaite, jossa kitkan mittaus tapahtuu vetämällä mittakelkkaa rataa vasten ja mittaamalla siihen tarvittavaa voimaa. Työssä perehdytään mittalaitteen valmistukseen sekä sen komponenttien valintaan.
Lisäksi työssä tarkastellaan sääolosuhteiden vaikutusta polttomoottorin tuottamaan tehoon sekä erilaisia tapoja kuvata sääolosuhteita.
Insinöörityön lopputuloksena syntyi mittalaite, jonka avulla voidaan tulevana kilpailukautena mitata sekä kilparadan kitkaa että sääolosuhteita. Lisäksi insinöörityön tuloksena syntyi yksinkertainen Excel-laskentaohjelma, jonka avulla voidaan sääaseman tietojen perusteella laskea lisää säätämisen kannalta oleellisia tietoja.
Ajoneuvon säätäminen on tärkeää kiihdytysajoissa. Muutuvat sääolosuhteet sekä ratojen väliset erot vaikuttavat paljon auton säätöjen valintaan. Työssä tarkastellaan kumikitkan ominaisuuksia sekä esitellään erilaisia menetelmiä tienpinnan kitkan mittaamiselle. Näitä menetelmiä vertailemalla päädyttiin valmistamaan mittalaite, jossa kitkan mittaus tapahtuu vetämällä mittakelkkaa rataa vasten ja mittaamalla siihen tarvittavaa voimaa. Työssä perehdytään mittalaitteen valmistukseen sekä sen komponenttien valintaan.
Lisäksi työssä tarkastellaan sääolosuhteiden vaikutusta polttomoottorin tuottamaan tehoon sekä erilaisia tapoja kuvata sääolosuhteita.
Insinöörityön lopputuloksena syntyi mittalaite, jonka avulla voidaan tulevana kilpailukautena mitata sekä kilparadan kitkaa että sääolosuhteita. Lisäksi insinöörityön tuloksena syntyi yksinkertainen Excel-laskentaohjelma, jonka avulla voidaan sääaseman tietojen perusteella laskea lisää säätämisen kannalta oleellisia tietoja.