TUTKIMUS SOSIONOMIHARJOITTELUISTA : Harjoittelukäytänteet Centria-ammattikorkeakoulussa Ylivieskan yksikössä
Lohvansuu, Marja; Mäenpää, Veera (2014)
Lohvansuu, Marja
Mäenpää, Veera
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405208857
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405208857
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin Centria-ammattikorkeakoulun Ylivieskan yksikön sosiaalialan koulutusohjelman toimeksiannosta. Opinnäytetyö toteutettiin parityöskentelynä jakaen eri osa-alueita tasaisesti kummallekin itsenäisesti työstettäväksi. Itsenäisesti tuotettu teksti työstettiin yhdessä yhtenäiseksi kokonaisuudeksi.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa ajankohtaista tutkittua tietoa sosionomiharjoitteluiden nykytilasta ja mahdollisista kehittämistarpeista sosiaalialan koulutusohjelmalle. Tavoitteena oli selvittää, miten sosionomiopiskelijat ja harjoittelupaikkojen lähiohjaajat kokevat sosionomiharjoittelut ja millaisia kehittämisajatuksia heillä on.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin sosionomi (AMK) –koulutusta, harjoitteluiden merkitystä asiantuntijaksi kasvamisessa, kokemuksellista oppimista harjoittelun viitekehyksenä, harjoittelun käytänteitä sekä sosionomi (AMK) –tutkinnon kompetensseja.
Opinnäytetyö oli empiirinen tutkimus. Tutkimusmenetelmä oli määrällinen ja aineiston keruu tapahtui lomakekyselyllä webropol-ohjelmalla.
Harjoittelut koettiin niin opiskelijoiden kuin lähiohjaajien osalta pääsääntöisesti tarkoituksenmukaisiksi ja toimiviksi. Kehittämistarpeita nousi kuitenkin esiin, kuten ohjaamisen tärkeyden korostaminen, koululta saatavan tuen määrän lisääminen, realististen tavoitteiden ja selkeiden arviointikriteereiden asettaminen, harjoittelujaksojen lisääminen sekä harjoitteluiden muuttuminen palkallisiksi.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa ajankohtaista tutkittua tietoa sosionomiharjoitteluiden nykytilasta ja mahdollisista kehittämistarpeista sosiaalialan koulutusohjelmalle. Tavoitteena oli selvittää, miten sosionomiopiskelijat ja harjoittelupaikkojen lähiohjaajat kokevat sosionomiharjoittelut ja millaisia kehittämisajatuksia heillä on.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin sosionomi (AMK) –koulutusta, harjoitteluiden merkitystä asiantuntijaksi kasvamisessa, kokemuksellista oppimista harjoittelun viitekehyksenä, harjoittelun käytänteitä sekä sosionomi (AMK) –tutkinnon kompetensseja.
Opinnäytetyö oli empiirinen tutkimus. Tutkimusmenetelmä oli määrällinen ja aineiston keruu tapahtui lomakekyselyllä webropol-ohjelmalla.
Harjoittelut koettiin niin opiskelijoiden kuin lähiohjaajien osalta pääsääntöisesti tarkoituksenmukaisiksi ja toimiviksi. Kehittämistarpeita nousi kuitenkin esiin, kuten ohjaamisen tärkeyden korostaminen, koululta saatavan tuen määrän lisääminen, realististen tavoitteiden ja selkeiden arviointikriteereiden asettaminen, harjoittelujaksojen lisääminen sekä harjoitteluiden muuttuminen palkallisiksi.