Videoassistenttia perehdyttämässä : Videoassistenttiharjoittelijan haasteet työryhmän keskeisimmällä paikalla
Vahlsten, Anne-Marie (2014)
Vahlsten, Anne-Marie
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405208856
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405208856
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee mitä videoassistentin työ on käytännössä ja mitä häneltä vaaditaan pitkän fiktioelokuvan kuvauksissa. Lähtökohdat opinnäytetyöni tutkimukseen ovat peräisin omasta työkokemuksesta sekä videoassistenttiharjoittelijana että 2. kamera-assistenttina. Valitettavan usein videoassistentti tulee syrjityksi, koska ei suoriudu työtehtävistään tarpeeksi nopeasti, täsmällisesti tai oma-aloitteellisesti. Tutkimukseni tarpeellisuus tuli esiin Jenna Lindénin opinnäytetyössä, Tavoitteena Reilu Harjoittelu – Harjoittelijoiden työolojen kehittäminen elokuvatuotannoissa, jossa hänen tutkimuksensa osoitti muun muassa harjoittelijoiden tarvitsevan enemmän perehdytystä ja ohjausta ennen harjoittelun alkamista.
Tutkimukseni haaste oli, että videoassistenteista on ylipäänsä kirjoitettu aika vähän. Tutkimuksessani käytin laadullista tutkimusmenetelmää teemahaastattelun muodossa. Haastattelin kuvaussihteeriä, videoassistenttia ja kolmea kamera-assistenttia, jotka ovat työskennelleet pitkissä fiktioelokuvissa. Tutkimukseni osoitti että videoassistentilta vaaditaan korkeaa stressinsietokykyä, asennetta, työtilanteiden ennakoimista, ripeää työskentelyä, sekä pelilukutaidon että rutiinien omaksumista unohtamatta malttia ja maalaisjärkeä. Haastateltavat kertoivat muun muassa miten videoassistentin tulisi käyttäytyä kuvauspaikalla, mitkä seikat vaikuttavat työn nopeuteen ja mitä tehdä esim. teknisen ongelman ilmentyessä.
Tutkimukseni tavoite on perehdyttää tulevia videoassistenttiharjoittelijoita pitkän fiktioelokuvan kuvauksiin, jotta elokuva-alalle saataisiin perehdytettyjä videoassistentteja ja oppilaitokset saisivat opiskelijat helpommin alalle.
Tutkimukseni haaste oli, että videoassistenteista on ylipäänsä kirjoitettu aika vähän. Tutkimuksessani käytin laadullista tutkimusmenetelmää teemahaastattelun muodossa. Haastattelin kuvaussihteeriä, videoassistenttia ja kolmea kamera-assistenttia, jotka ovat työskennelleet pitkissä fiktioelokuvissa. Tutkimukseni osoitti että videoassistentilta vaaditaan korkeaa stressinsietokykyä, asennetta, työtilanteiden ennakoimista, ripeää työskentelyä, sekä pelilukutaidon että rutiinien omaksumista unohtamatta malttia ja maalaisjärkeä. Haastateltavat kertoivat muun muassa miten videoassistentin tulisi käyttäytyä kuvauspaikalla, mitkä seikat vaikuttavat työn nopeuteen ja mitä tehdä esim. teknisen ongelman ilmentyessä.
Tutkimukseni tavoite on perehdyttää tulevia videoassistenttiharjoittelijoita pitkän fiktioelokuvan kuvauksiin, jotta elokuva-alalle saataisiin perehdytettyjä videoassistentteja ja oppilaitokset saisivat opiskelijat helpommin alalle.