Ikääntyvät ja pankkipalvelut - Case: Pyhärannan Säästöpankki
Uusitalo, Salla (2014)
Uusitalo, Salla
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405208844
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405208844
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii yli 75 -vuotiaita ikääntyviä ihmisiä ja heille tarjottuja pankkipalveluita. Pääongelmana on pankkipalveluiden siirtyminen verkkoon ja ikäihmisten potentiaalinen syrjäytyminen tietoyhteiskunnassa. Opinnäytetyö tehtiin Case työnä Pyhärannan Säästöpankille ja tutkimuksen kohderyhmänä ovat Pyhärannan Säästöpankin yli 75 -vuotiaat asiakkaat.
Teoriaosuudessa esitellään valtakunnallisia tutkimuksia, joissa on tutkittu ikäihmisiä ja heidän teknologian sekä peruspankkipalveluiden käyttöä. Tutkimuksissa on keskitytty opinnäytetyön ikäryhmään eli yli 75 -vuotiaisiin. Lisäksi teoriassa on selvitetty ikääntyvän teknologian käytön hallitsemista muistin ja oppimisen kautta ja miten ikäihmisen tapa oppia eroaa nuoremmista. Lisäksi opinnäytetyön teoriaosuudessa selvitetään miten asiakaspalvelua voidaan hyödyntää kilpailukeinona, nyt kun pankkialan trendinä on ollut supistaa mahdollisuutta henkilökohtaiseen peruspalveluun. Teoriaosuuden lähteinä on käytetty valtakunnallisia tutkimuksia, Pyhärannan Säästöpankin henkilökunnan haastatteluja, kirjallisuutta sekä finanssialan julkaisuja.
Opinnäytetyön empiriaosuudessa tutkittiin millä tasolla Pyhärannan Säästöpankin ikääntyvien asiakkaiden tietoyhteiskuntataidot ovat, mitä haasteita teknologiaan siirtyminen on tuonut heille ja mitä mieltä he ovat tästä tietotekniikan ja pankkialan kehityksestä ja mitä pankin tarjoamia palveluita he tällä hetkellä käyttävät. Tutkimus tehtiin teemahaastatteluna. Tutkimukseen haastateltiin kymmentä Pyhärannan Säästöpankin yli 75 -vuotiasta asiakasta. Haastattelut tehtiin yksitellen henkilökohtaisesti.
Tutkimuksessa selvisi, että haastateltavista ikääntyvistä vähän yli puolet omistaa tietokoneen. Teknologiaan suhtautuminen vaihteli, mutta kaikki kokivat pankkiasioiden hoitamisen tällä hetkellä helpoksi, hoituivat ne miten tahansa. Haastateltavissa oli ikääntyviä joilla ei ollut pankkikorttia käytössä. Osalla tietotekniikan hallitseminen ei ole edes suunnitelmissa ja osa on ottanut sen osaksi arkea. Tutkimuksen tarkoituksena oli tuoda esille nämä erilaiset ikääntyvät ja sen seikan, että jokaisella tulee olla oikeus hoitaa peruspankkipalvelut, kuten laskujen maksu, sujuvasti vaikka tietokoneen käyttöä ei hallitsisikaan.
Teoriaosuudessa esitellään valtakunnallisia tutkimuksia, joissa on tutkittu ikäihmisiä ja heidän teknologian sekä peruspankkipalveluiden käyttöä. Tutkimuksissa on keskitytty opinnäytetyön ikäryhmään eli yli 75 -vuotiaisiin. Lisäksi teoriassa on selvitetty ikääntyvän teknologian käytön hallitsemista muistin ja oppimisen kautta ja miten ikäihmisen tapa oppia eroaa nuoremmista. Lisäksi opinnäytetyön teoriaosuudessa selvitetään miten asiakaspalvelua voidaan hyödyntää kilpailukeinona, nyt kun pankkialan trendinä on ollut supistaa mahdollisuutta henkilökohtaiseen peruspalveluun. Teoriaosuuden lähteinä on käytetty valtakunnallisia tutkimuksia, Pyhärannan Säästöpankin henkilökunnan haastatteluja, kirjallisuutta sekä finanssialan julkaisuja.
Opinnäytetyön empiriaosuudessa tutkittiin millä tasolla Pyhärannan Säästöpankin ikääntyvien asiakkaiden tietoyhteiskuntataidot ovat, mitä haasteita teknologiaan siirtyminen on tuonut heille ja mitä mieltä he ovat tästä tietotekniikan ja pankkialan kehityksestä ja mitä pankin tarjoamia palveluita he tällä hetkellä käyttävät. Tutkimus tehtiin teemahaastatteluna. Tutkimukseen haastateltiin kymmentä Pyhärannan Säästöpankin yli 75 -vuotiasta asiakasta. Haastattelut tehtiin yksitellen henkilökohtaisesti.
Tutkimuksessa selvisi, että haastateltavista ikääntyvistä vähän yli puolet omistaa tietokoneen. Teknologiaan suhtautuminen vaihteli, mutta kaikki kokivat pankkiasioiden hoitamisen tällä hetkellä helpoksi, hoituivat ne miten tahansa. Haastateltavissa oli ikääntyviä joilla ei ollut pankkikorttia käytössä. Osalla tietotekniikan hallitseminen ei ole edes suunnitelmissa ja osa on ottanut sen osaksi arkea. Tutkimuksen tarkoituksena oli tuoda esille nämä erilaiset ikääntyvät ja sen seikan, että jokaisella tulee olla oikeus hoitaa peruspankkipalvelut, kuten laskujen maksu, sujuvasti vaikka tietokoneen käyttöä ei hallitsisikaan.