Momenttivaakojen käyttöönotto ja oppimisympäristön suunnittelu
Lehtonen, Jani (2014)
Lehtonen, Jani
Lapin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405208841
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405208841
Tiivistelmä
Toimeksiantajana opinnäytetyölle toimi Lapin AMK. Opinnäytetyönaiheena oli momenttivaakojen käyttöönotto ja viritys opetuskäyttöön. Tavoitteena oli tehdä hankituille laitteille harjoitustyöt, oppimisympäristön suunnittelu ja laitteiden sijoittaminen niille kuuluville paikoille. Opinnäytetyön kirjallinen osuus oli selventää moottoreiden ja generaattoreiden toimintaa. Myös momentinmittaukseen liittyviä käytäntöjä ja sähkölaboratoriossa työskentelyn turvallisuus oli osa tavoitetta.
Opinnäytetyön teoriaosa piti sisällään johdannon, jossa kerrottiin hankituista laitteista ja niiden ominaisuuksista sekä käyttökohteista oppimisympäristössä. Laitteet oli tarkemmin yksilöitynä teoriaosuuteen, missä oli eroteltuna tasavirtakone generaattorina, vaihtovirtakone moottorina ja generaattorina sekä momentinmittausvaa’at. Opinnäytetyön sähkökoneet olivat jaettu ominaisuuksiltaan, rakenteeltaan ja käyttö-kohteeltaan omiin kategorioihin. Laboratoriostandardit käsittelivät työturvallisuutta harjoitustöissä, kun tehtiin mittauksia ja kytkentöjä sähkön kanssa.
Aineistona opinnäytetyössä oli laitteiden käyttöoppaat, harjoitustyöt englanniksi, laitteiden tekniset tiedot ja vanhat harjoitustyöt. Toteutustapa lähti moottoreiden taustatiedoista ja käyttökohteista johdannon ja teorian kautta. Tämän jälkeen tuli laboratoriostandardien määritelmiä ja yleisiä turvallisuuteen liittyviä ohjeita, joita tuli noudattaa sähkölaboratoriossa työskennellessä tapaturman välttämiseksi. Lisäksi hankittujen moottoreiden ja vaakojen testaus toteutettiin ensimmäiseksi. Tätä seurasi suunnittelu oppimisympäristön toteuttamiseksi eli laitteiden sijainnin määrittäminen sähkölaboratoriossa. Toteutuksessa oli tarkoitus testata moottoreiden käyttöä ja mukaan lukien harjoitustöiden laatiminen ja päivittäminen vastaamaan vanhempia harjoitustyöohjeita.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin uusien sähkökoneiden kuormituslaitteistojen oppimisympäristöt vanhojen laitteiden rinnalle. Uusien laitteistojen oppimistehtävät antavat käytännönläheisen käsityksen sähkökoneiden ominaisuuksista ja momentin mit-tauksesta. Lisäksi oppimisympäristö auttaa muodostamaan käsitystä moottoreiden ja generaattoreiden ominaisuuksista. Tämä tarkoittaa, että miten tarvittavat arvot tulee mitata, miten tulokset mitatuista arvoista lasketaan ja miten tuloksia sovelletaan. Kirjalliset tulokset pitävät sisällään sähkölaboratorion turvallisuusmääräykset ja uusille moottoreille käytettävät ohjeet.
Opinnäytetyön teoriaosa piti sisällään johdannon, jossa kerrottiin hankituista laitteista ja niiden ominaisuuksista sekä käyttökohteista oppimisympäristössä. Laitteet oli tarkemmin yksilöitynä teoriaosuuteen, missä oli eroteltuna tasavirtakone generaattorina, vaihtovirtakone moottorina ja generaattorina sekä momentinmittausvaa’at. Opinnäytetyön sähkökoneet olivat jaettu ominaisuuksiltaan, rakenteeltaan ja käyttö-kohteeltaan omiin kategorioihin. Laboratoriostandardit käsittelivät työturvallisuutta harjoitustöissä, kun tehtiin mittauksia ja kytkentöjä sähkön kanssa.
Aineistona opinnäytetyössä oli laitteiden käyttöoppaat, harjoitustyöt englanniksi, laitteiden tekniset tiedot ja vanhat harjoitustyöt. Toteutustapa lähti moottoreiden taustatiedoista ja käyttökohteista johdannon ja teorian kautta. Tämän jälkeen tuli laboratoriostandardien määritelmiä ja yleisiä turvallisuuteen liittyviä ohjeita, joita tuli noudattaa sähkölaboratoriossa työskennellessä tapaturman välttämiseksi. Lisäksi hankittujen moottoreiden ja vaakojen testaus toteutettiin ensimmäiseksi. Tätä seurasi suunnittelu oppimisympäristön toteuttamiseksi eli laitteiden sijainnin määrittäminen sähkölaboratoriossa. Toteutuksessa oli tarkoitus testata moottoreiden käyttöä ja mukaan lukien harjoitustöiden laatiminen ja päivittäminen vastaamaan vanhempia harjoitustyöohjeita.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin uusien sähkökoneiden kuormituslaitteistojen oppimisympäristöt vanhojen laitteiden rinnalle. Uusien laitteistojen oppimistehtävät antavat käytännönläheisen käsityksen sähkökoneiden ominaisuuksista ja momentin mit-tauksesta. Lisäksi oppimisympäristö auttaa muodostamaan käsitystä moottoreiden ja generaattoreiden ominaisuuksista. Tämä tarkoittaa, että miten tarvittavat arvot tulee mitata, miten tulokset mitatuista arvoista lasketaan ja miten tuloksia sovelletaan. Kirjalliset tulokset pitävät sisällään sähkölaboratorion turvallisuusmääräykset ja uusille moottoreille käytettävät ohjeet.