Kuluttajien vihreä ostokäyttäytyminen : Case: Neste Oil Oyj
Konttinen, Janne (2014)
Konttinen, Janne
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405208839
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405208839
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on valottaa kuluttajien vihreää ostokäyttäytymistä polttoainemarkkinoilla. Ilmastonmuutos on saanut suuret polttoaineyhtiöt kehittämään uusia ympäristöystävällisempiä polttoaineita. Tässä opinnäytetyössä tutkimuksen kohteena on suomalainen Neste Oil, joka lanseerasi vuoden 2012 lopulla suuren markkinointikampanjan, jonka tarkoituksena oli esitellä uutta uudistunutta yritysimagoaan sekä uutta diesel-polttoainetta nimeltään Neste Pro Diesel.
Neste Oil on Suomen suurin öljy- ja polttoainealan yritys. Tarkoituksena oli tutkia ja arvioida yhtiön uuden markkinointikampanjan onnistumista. Tutkimusta tehdessä hyödynnettiin kvantitatiivisen tutkimustavan metodeja, ja vastaajiksi saatiin 222 kuluttajaa. Markkinointikampanja koostui lähinnä tv-, internet- ja radiomainoksista. Vastaajista 80 prosentille Nesteen kampanja oli tuttu, ja antoivat siitä pääosin positiivista palautetta. Kyselylinkki jaettiin Nesteen polttoainesivustolla sekä autoaiheisella BTCF.fi-keskustelufoorumilla.
Tutkimuksen toinen tavoite oli tutkia kuluttajien ekologista eli vihreää ostokäyttäytymistä. Nykyään kuluttajat kohtaavat päivittäisessä elämässään erilaisia vihreitä markkinointikampanjoita. Kyseiset kampanjat ovat nostamassa suosiotaan kuluttajien keskuudessa. Tämän opinnäytetyön yhteydessä tehty kyselytutkimus vahvistaa ihmisten kiinnostuksen ekologisempia polttoainevaihtoehtoja kohtaan. Neste on onnistunut luomaan korkealuokkaisen markkinointikampanjan, joka tekee kunniaa vihreille arvoille.
Vastauksia analysoitaessa voitiin tehdä mielenkiintoisia havaintoja. Kuluttajat eivät ole niinkään kiinnostuneita vähäisistä päästöistä. Vähäinen polttonesteen kulutus on tärkein kriteeri - oli kyse sitten auton tai polttoaineen valinnasta. Merkittävänä huomiona mainittakoon vastaajien etanolimyönteisyys. Ihmiset haluavat enemmän automalleja, jotka voivat hyödyntää etanolia polttoaineena. Suomessa kuluttajat eivät vielä usko sähköautoihin, koska niiden toimintamatka ei vielä ole tarvittavalla tasolla.
Neste Oil on Suomen suurin öljy- ja polttoainealan yritys. Tarkoituksena oli tutkia ja arvioida yhtiön uuden markkinointikampanjan onnistumista. Tutkimusta tehdessä hyödynnettiin kvantitatiivisen tutkimustavan metodeja, ja vastaajiksi saatiin 222 kuluttajaa. Markkinointikampanja koostui lähinnä tv-, internet- ja radiomainoksista. Vastaajista 80 prosentille Nesteen kampanja oli tuttu, ja antoivat siitä pääosin positiivista palautetta. Kyselylinkki jaettiin Nesteen polttoainesivustolla sekä autoaiheisella BTCF.fi-keskustelufoorumilla.
Tutkimuksen toinen tavoite oli tutkia kuluttajien ekologista eli vihreää ostokäyttäytymistä. Nykyään kuluttajat kohtaavat päivittäisessä elämässään erilaisia vihreitä markkinointikampanjoita. Kyseiset kampanjat ovat nostamassa suosiotaan kuluttajien keskuudessa. Tämän opinnäytetyön yhteydessä tehty kyselytutkimus vahvistaa ihmisten kiinnostuksen ekologisempia polttoainevaihtoehtoja kohtaan. Neste on onnistunut luomaan korkealuokkaisen markkinointikampanjan, joka tekee kunniaa vihreille arvoille.
Vastauksia analysoitaessa voitiin tehdä mielenkiintoisia havaintoja. Kuluttajat eivät ole niinkään kiinnostuneita vähäisistä päästöistä. Vähäinen polttonesteen kulutus on tärkein kriteeri - oli kyse sitten auton tai polttoaineen valinnasta. Merkittävänä huomiona mainittakoon vastaajien etanolimyönteisyys. Ihmiset haluavat enemmän automalleja, jotka voivat hyödyntää etanolia polttoaineena. Suomessa kuluttajat eivät vielä usko sähköautoihin, koska niiden toimintamatka ei vielä ole tarvittavalla tasolla.