Perhekeskustoiminnan kehittyminen Suomessa : Etelä-Suomen Lapsen ääni -osahankkeiden tulosten tarkastelua osana perhekeskustoimintaa
Nordström, Eevaleena; Tykkyläinen, Mari (2014)
Nordström, Eevaleena
Tykkyläinen, Mari
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405208807
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405208807
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata Suomessa toimivien perhekeskusten toiminta-ajatusta ja analysoida Lapsen ääni -osahankkeita. Metropolia Ammattikorkeakoululla on käynnissä asiakaslähtöistä toimintaa kehittävä Myllypuron Hybridikampus -hanke ja opin-näytetyön tavoitteena oli tuoda esille osahankkeista löytyneitä keinoja, jotka olisivat avuksi kehitettäessä Hybridikampus -hanketta. Työmenetelmänä on käytetty monimuotoista opinnäytetyömallia jonka lähtökohtana on ollut Lapsen ääni -osahankkeista julkaistujen raporttien ja materiaalien analysointi. Analysointia on tukenut osahankkeista laadittu hanketaulukko, johon kerättiin hankkeiden tavoitteet, toiminnankuvaus, toimijat sekä saavutukset. Tällä menetelmällä saatiin esille per-hekeskusta tukevia osa-alueita, joita ovat osallistaminen, varhainen tuki, monitoimijaisuus sekä ammattillisuuden kehittyminen. Lapset ja vanhemmat hyötyivät heitä osallistavista työtavoista ja kokivat tulleensa kuulluiksi heitä koskevissa asioissa. Lapsiperheitä tukevien palveluiden tarjoaminen joustavasti ja varhain heidän lähiympäristössään paransi perheiden hyvinvointia. Lisäksi monitoimijainen yhteistyö lasten, perheiden ja ammattilaisten välillä tuotti hyvinvointia tukevia rakenteita sekä palveluketjuja. Henkilökunnan ammattitaidon vahvistaminen ja oman työn kehittämi-nen oli tulosten mukaan tärkeä osatekijä laadukkaan asiakaspalvelun kehittämiseksi sekä työhyvinvoinnin turvaamiseksi. Laaja-alaisen perhekeskustoiminnan vakiinnuttamisen turvaamiseksi kehittämistyötä on tarpeenmukaista jatkaa ja panostaa perheitä tukevaan ennaltaehkäisevään ja terveyttä edistävään toimintaan. Myllypuron Hybridikampuksen suunnittelussa voidaan nähdä tar-peelliseksi toiminnan kehittäminen asiakkaiden lähiympäristössä, sekä hyödyntää koke-muksellisen oppimisen työtapoja Oppiva neuvola -toiminnassa.