Brändin kehittäminen : Designvaateliike Dots…
Voutilainen, Essi (2014)
Voutilainen, Essi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405208786
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405208786
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä bränditutkimus designvaateliike Dotsille. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena kanta-asiakkaille. Kysely tehtiin Surveypal-ohjelmiston avulla ja kanta-asiakkaat kutsuttiin vastaamaan siihen sähköpostitse. Kyselyn perusteella on koottu johtopäätöksiä ja kehitysehdotuksia, joita noudattamalla Dots voi lisätä kannattavuuttaan ja vahvistaa brändiään.
Kysely lähetettiin 806 kanta-asiakkaalle. Vastauksia kertyi 230. Vastausprosentti oli 28,5 %, joten tutkimustulokset ovat edustavia ja yleistettävissä. Aineistona on käytetty haastatteluja, kyselytutkimusta sekä erilaisia kirja- ja internetlähteitä.
Keskeisimpänä tuloksena voidaan pitää sitä, että Dotsin tämän hetkiset kanta-asiakkaat ovat tyytyväisiä nykyiseen brändiin. He asioivat Dotsissa, koska ovat tyytyväisiä saamaansa palveluun, asiantuntevaan henkilökuntaan, tuotteisiin ja niiden laatuun. Tärkeänä esille nousee myös se, että tällä hetkellä Facebook, blogi, verkkosivut ja verkkokauppa ovat käyttämättömät voimavarat, joihin panostamalla Dots voisi nuorentaa imagoaan ja tavoittaa myös nuoremman Y-sukupolven.
Tärkeimpiä johtopäätöksiä on se, että Dotsilla on kanta-asiakkaidensa keskuudessa vahva brändi, jota pienellä vaivalla voisi saada entistä vahvemmaksi. Jos yritys haluaa nuorentaa imagoaan voi se onnistua tässä esimerkiksi panostamalla sosiaalisen median käyttöön.
Kysely lähetettiin 806 kanta-asiakkaalle. Vastauksia kertyi 230. Vastausprosentti oli 28,5 %, joten tutkimustulokset ovat edustavia ja yleistettävissä. Aineistona on käytetty haastatteluja, kyselytutkimusta sekä erilaisia kirja- ja internetlähteitä.
Keskeisimpänä tuloksena voidaan pitää sitä, että Dotsin tämän hetkiset kanta-asiakkaat ovat tyytyväisiä nykyiseen brändiin. He asioivat Dotsissa, koska ovat tyytyväisiä saamaansa palveluun, asiantuntevaan henkilökuntaan, tuotteisiin ja niiden laatuun. Tärkeänä esille nousee myös se, että tällä hetkellä Facebook, blogi, verkkosivut ja verkkokauppa ovat käyttämättömät voimavarat, joihin panostamalla Dots voisi nuorentaa imagoaan ja tavoittaa myös nuoremman Y-sukupolven.
Tärkeimpiä johtopäätöksiä on se, että Dotsilla on kanta-asiakkaidensa keskuudessa vahva brändi, jota pienellä vaivalla voisi saada entistä vahvemmaksi. Jos yritys haluaa nuorentaa imagoaan voi se onnistua tässä esimerkiksi panostamalla sosiaalisen median käyttöön.