Varhainen vuorovaikutus hoitotyössä : Opetustunti sairaanhoitajaopiskelijoille
Ihalainen, Elina; Gustafsson, Greta (2014)
Ihalainen, Elina
Gustafsson, Greta
Lapin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405208776
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405208776
Tiivistelmä
Hoitotyössä lasten ja heidän perheidensä kanssa työskentelevien ammattilaisten on ymmärrettävä varhaisen vuorovaikutuksen merkitys ihmisen elinkaarelle. Tämän projektin tarkoituksena oli pitää tunti Lapin ammattikorkeakoulun Kemin kampuksella sairaanhoitajaopiskelijoille varhaisesta vuorovaikutuksesta. Tavoitteena oli syventää opiskelijoiden tietämystä varhaisesta vuorovaikutuksesta ja antaa heille valmiuksia käyttää VaVu- eli Varhainen Vuorovaikutus -haastattelumenetelmää.
Kehittämistehtävä toteutettiin projektityönä, joka tehtiin yhteistyössä Lapin ammattikorkeakoulun Kemin terveysalan kanssa. Projektiraportin teoriaosassa käsiteltiin varhaista vuorovaikutusta sekä sen arvioimista ja tukemista lastenneuvolassa sekä opetustapahtuman suunnittelua ja opetusmenetelmiä.
Opetustunti pidettiin ensimmäisen vuoden sairaanhoitajaopiskelijoille lasten- ja nuorten hoitotyö- kurssin puitteissa. Opetustunnin alkumotivointina keskusteltiin yleisesti varhaisesta vuorovaikutuksesta, jotta tunti oli vuorovaikutuksellinen. Luento-osuus sisälsi tietoa varhaisen vuorovaikutuksen merkityksestä ja tukemisesta neuvolassa, sekä näiden menetelmien soveltamisesta muuhun hoitotyöhön. Case-tehtävän pohjana käytetty Vavu-haastattelumenetelmä esiteltiin opiskelijoille, jonka jälkeen he saivat tehdä harjoituksen parityöskentelynä. Opetustunnin lopuksi keskusteltiin case-tehtävästä ja VaVu-haastattelun soveltamisesta muuhun hoitotyöhön.
Sairaanhoitajaopiskelijoilta kerätyn palautteen mukaan oppitunti oli onnistunut. Suurin osa opiskelijoista kertoi saaneensa uutta tietoa varhaisesta vuorovaikutuksesta ja piti aihetta tulevan työnsä kannalta hyödyllisenä. VaVu-haastattelun käyttö myös muussa hoitotyössä kuin neuvolassa jakoi opiskelijoiden mielipiteitä. Valtaosa oli kuitenkin sitä mieltä, että haastattelu on hyödyllinen apuväline ja työmenetelmä varhaisesta vuorovaikutuksesta keskusteltaessa.
Kehittämistehtävä toteutettiin projektityönä, joka tehtiin yhteistyössä Lapin ammattikorkeakoulun Kemin terveysalan kanssa. Projektiraportin teoriaosassa käsiteltiin varhaista vuorovaikutusta sekä sen arvioimista ja tukemista lastenneuvolassa sekä opetustapahtuman suunnittelua ja opetusmenetelmiä.
Opetustunti pidettiin ensimmäisen vuoden sairaanhoitajaopiskelijoille lasten- ja nuorten hoitotyö- kurssin puitteissa. Opetustunnin alkumotivointina keskusteltiin yleisesti varhaisesta vuorovaikutuksesta, jotta tunti oli vuorovaikutuksellinen. Luento-osuus sisälsi tietoa varhaisen vuorovaikutuksen merkityksestä ja tukemisesta neuvolassa, sekä näiden menetelmien soveltamisesta muuhun hoitotyöhön. Case-tehtävän pohjana käytetty Vavu-haastattelumenetelmä esiteltiin opiskelijoille, jonka jälkeen he saivat tehdä harjoituksen parityöskentelynä. Opetustunnin lopuksi keskusteltiin case-tehtävästä ja VaVu-haastattelun soveltamisesta muuhun hoitotyöhön.
Sairaanhoitajaopiskelijoilta kerätyn palautteen mukaan oppitunti oli onnistunut. Suurin osa opiskelijoista kertoi saaneensa uutta tietoa varhaisesta vuorovaikutuksesta ja piti aihetta tulevan työnsä kannalta hyödyllisenä. VaVu-haastattelun käyttö myös muussa hoitotyössä kuin neuvolassa jakoi opiskelijoiden mielipiteitä. Valtaosa oli kuitenkin sitä mieltä, että haastattelu on hyödyllinen apuväline ja työmenetelmä varhaisesta vuorovaikutuksesta keskusteltaessa.