Hiusalan palveluyrityksen liiketoiminnan kehittäminen
Tyni, Mirka (2014)
Tyni, Mirka
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405208747
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405208747
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö keskittyy erään pääkaupunkiseudulla toimivan parturi-kampaamon liiketoiminnan kehittämiseen. Työn tavoitteena on tarjota hiusalan yrittäjille erilaisia näkökulmia ja työvälineitä liiketoimintansa parantamiseen. Työssä esitellään kohteena olevan yrityksen ominaisuuksia ja erityispiirteitä ja tarkastellaan niiden toimivuutta kehittämisehdotuksia antaen. Sisällöllisesti työ on kohdennettu erityisesti kauneudenhoitoalan pienyrittäjille.
Analysoinnin ja kehittämisen menetelminä on käytetty empiiristä, useamman vuoden kestänyttä havainnointia ja alan kirjallisuutta. Työssä pohditaan yrittäjän ominaisuuksien merkitystä yrityksen menestymiseen, liiketoimintaan liittyviä riskejä, yrityksen markkinointikeinoja ja erityisesti kanta-asiakasmarkkinointia. Yrityksen toimialalla ja sijainnilla on paljon kilpailua, mikä korostaa kilpailuedun tärkeyttä. Kilpailuedun parantamiseksi kohteena olevan yrityksen tulee panostaa näkyvyyteen, laatumielikuvaan, ajankäytön ja ajanvarausjärjestelmän tehostamiseen, lisätyövoiman palkkaamiseen, kysynnän lisäämiseen uusilla palveluilla ja tuotteilla, yrittäjän työkyvyn ylläpitoon, asiakassuhteiden kehittämiseen, talouden suunnitelmallisuuteen ja hinnoittelun johdonmukaisuuteen. Kohteena olevan yrityksen lisäksi opinnäytetyöstä voivat hyötyä ammatillisessa mielessä eri alojen yrittäjät sekä kauneudenhoitoalalla, asiakkaiden ja markkinoinnin parissa työskentelevät ihmiset, sillä yleiset teoriaosuudet ovat sovellettavissa ja jotkin kehittämisideat käyttökelpoisia muissakin kuin tässä tapauksessa.
Analysoinnin ja kehittämisen menetelminä on käytetty empiiristä, useamman vuoden kestänyttä havainnointia ja alan kirjallisuutta. Työssä pohditaan yrittäjän ominaisuuksien merkitystä yrityksen menestymiseen, liiketoimintaan liittyviä riskejä, yrityksen markkinointikeinoja ja erityisesti kanta-asiakasmarkkinointia. Yrityksen toimialalla ja sijainnilla on paljon kilpailua, mikä korostaa kilpailuedun tärkeyttä. Kilpailuedun parantamiseksi kohteena olevan yrityksen tulee panostaa näkyvyyteen, laatumielikuvaan, ajankäytön ja ajanvarausjärjestelmän tehostamiseen, lisätyövoiman palkkaamiseen, kysynnän lisäämiseen uusilla palveluilla ja tuotteilla, yrittäjän työkyvyn ylläpitoon, asiakassuhteiden kehittämiseen, talouden suunnitelmallisuuteen ja hinnoittelun johdonmukaisuuteen. Kohteena olevan yrityksen lisäksi opinnäytetyöstä voivat hyötyä ammatillisessa mielessä eri alojen yrittäjät sekä kauneudenhoitoalalla, asiakkaiden ja markkinoinnin parissa työskentelevät ihmiset, sillä yleiset teoriaosuudet ovat sovellettavissa ja jotkin kehittämisideat käyttökelpoisia muissakin kuin tässä tapauksessa.