Alkoholimainontaa suunnittelemassa : tekeekö mieli kiljua ja kirkasta?
Hietala, Nina (2014)
Hietala, Nina
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405208745
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405208745
Tiivistelmä
Opinnäytetyö esittelee alkoholimainonnan rajoituksia ja ominaispiirteitä lukuisin havainnollistavin esimerkein. Työ pitää sisällään sekä väkevien alkoholijuomien että mietojen alkoholijuomien mainonnan rajoitukset, jotka on määritelty alkoholilaissa sekä Valviran ja panimoteollisuuden tarkentavissa ohjeistuksissa. Opinnäytetyön tavoitteena onkin kerätä kaikki alkoholimainonnan suunnittelijan tarvitsema tieto yksiin kansiin ja esitellä aihealue kattavasti ja kiinnostavasti. Työn kohderyhmää ovat mainonnan ja markkinoinnin opiskelijat sekä jo alalla työskentelevät henkilöt.
Juridisten ja eettisten rajoitusten lisäksi työssä pohditaan alkoholijuomien markkinoinnin ominaispiirteitä, kuten vastuullisuutta ja yhteiskunnallisuutta – miten esimerkiksi nämä tekijät vaikuttavat mainontaan. Työtä varten on haastateltu alan ammattilaisia mainostoimistoista ja panimon puolelta. Haastattelujen tarkoituksena oli selvittää, minkälaista alkoholimainonnan suunnittelu on käytännössä ja mitä asioita suunnittelijoiden on tiedettävä sekä huomioitava. Lisäksi tarkoitus oli selvittää, millaista alkoholimainontaa asiakas toivoo saavansa ja millaisia asioita asiakas arvostaa.
Vaikka alkoholimainonnan suunnittelu on hyvin seikkaperäistä ja haastavaakin, ei kyseessä ole mahdoton tehtävä. Kaikessa mainonnassa on huomioitava eettisiä ja juridisia rajoituksia – ja vaikka alkoholimainonnassa näitä on ehkä keskivertoasiakkuutta enemmän, ei mainonnan ammattilaisilla mene sormi suuhun. Alkoholilain tuntemalla ja rajoitukset ymmärtämällä voi haasteeseen tarttua rennoin rantein: hyvä alkoholimainonta syntyy sekoituksella rajoituksia noudattamalla, rohkeudella ja puhtaalla luovuudella.
Juridisten ja eettisten rajoitusten lisäksi työssä pohditaan alkoholijuomien markkinoinnin ominaispiirteitä, kuten vastuullisuutta ja yhteiskunnallisuutta – miten esimerkiksi nämä tekijät vaikuttavat mainontaan. Työtä varten on haastateltu alan ammattilaisia mainostoimistoista ja panimon puolelta. Haastattelujen tarkoituksena oli selvittää, minkälaista alkoholimainonnan suunnittelu on käytännössä ja mitä asioita suunnittelijoiden on tiedettävä sekä huomioitava. Lisäksi tarkoitus oli selvittää, millaista alkoholimainontaa asiakas toivoo saavansa ja millaisia asioita asiakas arvostaa.
Vaikka alkoholimainonnan suunnittelu on hyvin seikkaperäistä ja haastavaakin, ei kyseessä ole mahdoton tehtävä. Kaikessa mainonnassa on huomioitava eettisiä ja juridisia rajoituksia – ja vaikka alkoholimainonnassa näitä on ehkä keskivertoasiakkuutta enemmän, ei mainonnan ammattilaisilla mene sormi suuhun. Alkoholilain tuntemalla ja rajoitukset ymmärtämällä voi haasteeseen tarttua rennoin rantein: hyvä alkoholimainonta syntyy sekoituksella rajoituksia noudattamalla, rohkeudella ja puhtaalla luovuudella.