Terveydenhoitajien kulttuurinen kompetenssi
Pitkänen, Meri; Salvola, Helmi (2014)
Pitkänen, Meri
Salvola, Helmi
Hämeen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405208707
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405208707
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ja kuvata terveydenhoitajien arvioita omista kulttuurisista valmiuksistaan ja taidoistaan kohdata asiakkaita eri kulttuureista. Tavoitteena oli tuottaa tietoa terveydenhoitajien kulttuurisesta kompetenssista. Tavoitteena oli lisäksi tuottaa tietoa, jota voitaisiin hyödyntää terveydenhoitajien monikulttuurisen osaamisen ja terveydenhoitajatyön kehittämisessä.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen. Aineisto kerättiin Kyselynetti.com-sivustolle luodun sähköisen kyselylomakkeen avulla, joka sisälsi sekä monivalintakysymyksiä että avoimia kysymyksiä. Kyselylomakkeen viitekehyksenä käytettiin Papadopoulosin, Tilkin ja Taylorin kulttuurisen kompetenssin mallia. Opinnäytetyön kohderyhmä koostui terveydenhoitajista, jotka työskentelivät Hämeenlinnan lasten ja nuorten terveyspalveluiden piirissä. Sähköisellä kyselylomakkeella saadut vastaukset litteroitiin ja analysoitiin deduktiivisen sisällönanalyysin avulla.
Tulosten mukaan kulttuurinen kompetenssi koostuu oman osaamisen hyödyntämisestä, ohjaustaitojen soveltamisesta ja kehittämisestä, tasa-arvoisen kohtelun edistämisestä sekä asiakkaiden kokonaisvaltaisesta huomioimisesta. Terveydenhoitajat pyrkivät suhtautumaan maahanmuuttaja-asiakkaisiin yhdenvertaisesti ja ammattimaisesti heidän kulttuuritaustansa huomioiden. Vuorovaikutuksen ja yhteistyön sujuminen sekä luottamuksen syntyminen nähtiin monikulttuuristen asiakassuhteiden kannalta tärkeinä. Haastavaksi koettiin muun muassa kommunikointiin sekä maahanmuuttajien arvoihin ja toimintatapoihin liittyvät asiat. Terveydenhoitajat arvioivat onnistuneensa monikulttuurisissa ohjaus- ja neuvontatilanteissa pääasiassa hyvin. Kertyneellä työkokemuksella nähtiin olevan merkitystä asiakkaisiin suhtautumiseen ja heidän kanssaan työskentelemiseen. Saaduista vastauksista ilmeni terveydenhoitajien tarve saada lisää tietoa monikulttuuristen asiakastilanteiden tueksi.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen. Aineisto kerättiin Kyselynetti.com-sivustolle luodun sähköisen kyselylomakkeen avulla, joka sisälsi sekä monivalintakysymyksiä että avoimia kysymyksiä. Kyselylomakkeen viitekehyksenä käytettiin Papadopoulosin, Tilkin ja Taylorin kulttuurisen kompetenssin mallia. Opinnäytetyön kohderyhmä koostui terveydenhoitajista, jotka työskentelivät Hämeenlinnan lasten ja nuorten terveyspalveluiden piirissä. Sähköisellä kyselylomakkeella saadut vastaukset litteroitiin ja analysoitiin deduktiivisen sisällönanalyysin avulla.
Tulosten mukaan kulttuurinen kompetenssi koostuu oman osaamisen hyödyntämisestä, ohjaustaitojen soveltamisesta ja kehittämisestä, tasa-arvoisen kohtelun edistämisestä sekä asiakkaiden kokonaisvaltaisesta huomioimisesta. Terveydenhoitajat pyrkivät suhtautumaan maahanmuuttaja-asiakkaisiin yhdenvertaisesti ja ammattimaisesti heidän kulttuuritaustansa huomioiden. Vuorovaikutuksen ja yhteistyön sujuminen sekä luottamuksen syntyminen nähtiin monikulttuuristen asiakassuhteiden kannalta tärkeinä. Haastavaksi koettiin muun muassa kommunikointiin sekä maahanmuuttajien arvoihin ja toimintatapoihin liittyvät asiat. Terveydenhoitajat arvioivat onnistuneensa monikulttuurisissa ohjaus- ja neuvontatilanteissa pääasiassa hyvin. Kertyneellä työkokemuksella nähtiin olevan merkitystä asiakkaisiin suhtautumiseen ja heidän kanssaan työskentelemiseen. Saaduista vastauksista ilmeni terveydenhoitajien tarve saada lisää tietoa monikulttuuristen asiakastilanteiden tueksi.