Ensihoidon simulaatioharjoittelu oppimismenetelmänä - opiskelijan näkökulma
Huhtanen, Johanna (2014)
Huhtanen, Johanna
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2014
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405208672
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405208672
Tiivistelmä
Lopputyön tarkoitus on tutkia opiskelijoiden käsityksiä ensihoidon simulaatioharjoittelusta. Ohjaavana teoriana toimii tavoiteorientaatioteoria. Simulaatioharjoittelu on oppimismenetelmänä verrattain uusi, joten sen tutkiminen on tärkeää. Tavoiteorientaatiot ovat yhteydessä siihen, miten yksilöt tulkitsevat ja hahmottavat oppimisympäristöä. Tutkimuskysymykset ovat seuraavat: Miten tavoiteorientaatiopiirteet heijastuvat opis-kelijoiden puheessa? Miten opiskelijat tulkitsevat ja kokevat simulaatioharjoittelun op-pimisympäristönä? Tutkimusmenetelmänä on puolistrukturoitu haastattelu, informant-teina on kaksi ensihoidon opiskelijaa Arcadasta. Haastateltavien valinnassa käytetään strategista valintaa, tarkoituksena löytää kaksi mahdollisimman eri tavoin ajattelevaa opiskelijaa. Tulkintaa ohjaa abduktiivinen päättely, analyysimenetelmänä on sisällönanalyysi. Tuloksista nousee esille, että opiskelijat käsittävät suurimman osan oppimisympäristöstä yhdenmukaisesti, mutta erilaisia orientaatiopainotuksia on havaittavissa. Toisen haastateltavan puheessa on viitteitä menestysorientaatiosta. Toisen haastateltavan puheessa on viitteitä suoritusorientoituneisuudesta. Eri orientaatiopainotukset auttavat ymmärtämään opiskelijoiden erilaisia käsityksiä ja lähestymistapoja simulaatioharjoitte-lussa. Haastateltavat tuovat esille sekä myönteisiä että kielteisiä kokemuksia oppimis- ilmapiiristä. Yhteisöllisyys luokassa, luokkakavereiden tuki ja yhteiset pelisäännöt edistävät myönteistä ilmapiiriä. Kielteinen ilmapiiri laskee mielialaa ja vaikuttaa kielteisesti suoritukseen. Tuloksista käy ilmi, että simulaatioharjoittelu on oppimis-menetelmänä kokonaisvaltainen ja herkempi kuin perinteinen luento-opetus. Simulaa-tioharjoittelu nostaa esille moninaisia ja vahvojakin tunteita. Pettymyksen tunne voi olla esimerkiksi niin vahva, että suorituksen jälkeen palautetta on vaikea ottaa vastaan. Pa-lautteen antamisessa onkin tärkeää keskittyä niihin ajattelumalleihin, jotka johtavat vir-heeseen, ei yksittäiseen virheeseen ja keskittyä virheistä oppimiseen syyllistämisen si-jaan. Tärkeää on myös oppia toimimaan virheiden sattuessa, jolloin ajatukset keskittyvät virheen ilmaantuessa korjaaviin toimiin, epäonnistumisen tunteiden sijaan.