Selvitys uinnin ydintaidoista ja niiden opettamisesta koulu-uinnissa
Kähkönen, Tommi (2014)
Kähkönen, Tommi
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405198654
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405198654
Tiivistelmä
Perusopetussuunnitelman perusteiden mukaan liikunnan opetuksen tarkoitus on ohjata oppilasta ymmärtämään liikunnan terveydellinen merkitys ja tarjota sellaisia taitoja, tietoja ja kokemuksia, jotka auttavat omaksumaan liikunnallisen elämän tavan. Yhtenä osana tätä valtakunnallista suunnitelmaa on uimataidon opettaminen.
Tämän työn tavoitteena oli etsiä uusi näkökulma koulu-uinnin opettamiseen, joka huomioi luokkien oppilaiden taitojen heterogeenisyyden, käytettävissä olevan tuntikehyksen ja nykytietämyksen liikuntataitojen opettamisesta. Sen tarkoitus on tehdä näkyväksi uinnin erikoinen luonne verrattaessa muihin liikuntataitoihin ja samalla osoittaa yhtäläisyyksiä niihin taitojen harjoittelussa.
Työn tuotoksena vedessä opeteltavat taidot ryhmiteltiin hengityksen säätelytaitoihin, tasapainotaitoihin ja liikkumistaitoihin. Mallina käytettiin perusmotoristen taitojen luokittelua. Taitojen opetusta ja sisältöä muuttamalla saatiin aikaan opetuspolku, joka mahdollistaa koko luokan samanaikaisen harjoittelun. Erot harjoitteissa tulevat oppilaiden suoritusten laadullisessa toteuttamisessa. Uinnin ydintaitojen monipuolisen ja riittävän harjoittelun todettiin avaavan tien kaikkiin uinnin lajitaitoihin.
Kaksi toisen luokan luokanopettajaa arvioi altaalla tapahtunutta luokkansa opetusta. Samoin sisältöjä ja niiden toimivuutta arvioitiin aktiivisesti opetuksen aikana itse.
Tähän työhön pohjautuen tullaan tekemään opas uinnin perustaitojen opettamiseen.
Tämän työn tavoitteena oli etsiä uusi näkökulma koulu-uinnin opettamiseen, joka huomioi luokkien oppilaiden taitojen heterogeenisyyden, käytettävissä olevan tuntikehyksen ja nykytietämyksen liikuntataitojen opettamisesta. Sen tarkoitus on tehdä näkyväksi uinnin erikoinen luonne verrattaessa muihin liikuntataitoihin ja samalla osoittaa yhtäläisyyksiä niihin taitojen harjoittelussa.
Työn tuotoksena vedessä opeteltavat taidot ryhmiteltiin hengityksen säätelytaitoihin, tasapainotaitoihin ja liikkumistaitoihin. Mallina käytettiin perusmotoristen taitojen luokittelua. Taitojen opetusta ja sisältöä muuttamalla saatiin aikaan opetuspolku, joka mahdollistaa koko luokan samanaikaisen harjoittelun. Erot harjoitteissa tulevat oppilaiden suoritusten laadullisessa toteuttamisessa. Uinnin ydintaitojen monipuolisen ja riittävän harjoittelun todettiin avaavan tien kaikkiin uinnin lajitaitoihin.
Kaksi toisen luokan luokanopettajaa arvioi altaalla tapahtunutta luokkansa opetusta. Samoin sisältöjä ja niiden toimivuutta arvioitiin aktiivisesti opetuksen aikana itse.
Tähän työhön pohjautuen tullaan tekemään opas uinnin perustaitojen opettamiseen.