Sosiaalisen median käyttö osana rekrytointia
Koski, Janiina (2014)
Koski, Janiina
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405198638
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405198638
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa sosiaalisen median käytöstä suomalaisissa yrityksissä, yrityksien kokemista hyödyistä sekä haitoista ja käyttäjäkokemuksia eri kanavista sekä palveluista. Tutkimus pyrki myös tuottamaan tietoa, jota suomalaiset HR-toiminnoissa työskentelevät henkilöt voisivat käyttää yrityksensä rekrytointisuunnitelmia laatiessaan ja pohtiessaan, mihin sosiaalisen median palveluihin heidän yrityksensä kannattaisi tulevaisuudessa panostaa.
Teoriaosiossa määritellään käsitteet sosiaalinen media ja sosiaalisen median eri muodot sekä tunnetuimmat kanavat ja käyttötarkoitukset. Tämän lisäksi teoriassa käsitellään työnantajakuvaa ja Y-sukupolvea, jolle sosiaalinen media on merkittävä osa jokapäiväistä elämää.
Tutkimus toteutettiin survey- eli kyselytutkimuksena. Tutkimusotos muodostui Aito HSO-järjestön jäsenistä. Kysely toteutettiin internetissä Adobe Formscentral-ohjelman avulla ja siihen vastasi 13 henkilöä.
Suomessa sosiaalisen median kautta on perinteisesti etsitty työntekijöitä yleisimmin mainos-, viestintä- sekä it-alalta. Tulevaisuuden näkymä on kuitenkin se, että somen käyttö laajenee myös muille aloille ja tämä oli nähtävissä myös tässä tutkimuksessa. Sosiaalista mediaa raportoivat käyttävänsä rekrytoinnissa myös esimerkiksi elintarvike- ja rakennusalan yrityksen edustajat. Tutkimuksesta oli kuitenkin nähtävissä, että sosiaalisen median käyttö ei ole vielä Suomessa ottanut kunnolla tulta alleen.
Teoriaosiossa määritellään käsitteet sosiaalinen media ja sosiaalisen median eri muodot sekä tunnetuimmat kanavat ja käyttötarkoitukset. Tämän lisäksi teoriassa käsitellään työnantajakuvaa ja Y-sukupolvea, jolle sosiaalinen media on merkittävä osa jokapäiväistä elämää.
Tutkimus toteutettiin survey- eli kyselytutkimuksena. Tutkimusotos muodostui Aito HSO-järjestön jäsenistä. Kysely toteutettiin internetissä Adobe Formscentral-ohjelman avulla ja siihen vastasi 13 henkilöä.
Suomessa sosiaalisen median kautta on perinteisesti etsitty työntekijöitä yleisimmin mainos-, viestintä- sekä it-alalta. Tulevaisuuden näkymä on kuitenkin se, että somen käyttö laajenee myös muille aloille ja tämä oli nähtävissä myös tässä tutkimuksessa. Sosiaalista mediaa raportoivat käyttävänsä rekrytoinnissa myös esimerkiksi elintarvike- ja rakennusalan yrityksen edustajat. Tutkimuksesta oli kuitenkin nähtävissä, että sosiaalisen median käyttö ei ole vielä Suomessa ottanut kunnolla tulta alleen.