Uutuus paistopistetuotteen lanseeraus ja asiakastyytyväisyys
Luukkonen, Taru (2014)
Luukkonen, Taru
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405198606
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405198606
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli uutuus paistopistetuotteen lanseeraus ja asiakastyytyväisyys ja työn toimeksiantajana toimi Polvijärven K-market. Lanseerausosioon kuului kaksi leipäuutuutta: Pirkka Luomu ruisreikäleipä ja Pirkka kaurakakko, jotka tulivat myyntiin marraskuussa 2013.
Opinnäytetyön määrällinen tutkimus toteutettiin lomakekyselynä K-marketin asiakkaille. Tutkittavia kohteita olivat asiakkaiden tyytyväisyys uutuustuotteita, olemassa olevia tuotteita sekä kaikkia paistopistetuotteita kohtaan. Lisäksi tutkimuksella haluttiin selvittää gluteenittomien tuotteiden kysyntää ja auttaa toimeksiantajaa kehittämään liiketoimintaa selvittämällä tyytymättömyyttä aiheuttavat tekijät.
Tutkimuksen tulokset osoittivat asiakkaiden olevan pääsääntöisesti tyytyväisiä kaupan paistopistetuotteita kohtaan. Tuloksista nousi esille tyytymättömyys gluteenittomia tuotteita kohtaan, mikä kertoo siitä, että gluteenittomille tuotteille olisi kysyntää. Kaupan olisi hyvä panostaa enemmän gluteenittomiin tuotteisiin ruoka-aineallergioiden yleisyyden takia. Vastaavanlainen tutkimus lähitulevaisuudessa olisi kaupan liiketoiminnan kannalta hyödyllinen.
Opinnäytetyön määrällinen tutkimus toteutettiin lomakekyselynä K-marketin asiakkaille. Tutkittavia kohteita olivat asiakkaiden tyytyväisyys uutuustuotteita, olemassa olevia tuotteita sekä kaikkia paistopistetuotteita kohtaan. Lisäksi tutkimuksella haluttiin selvittää gluteenittomien tuotteiden kysyntää ja auttaa toimeksiantajaa kehittämään liiketoimintaa selvittämällä tyytymättömyyttä aiheuttavat tekijät.
Tutkimuksen tulokset osoittivat asiakkaiden olevan pääsääntöisesti tyytyväisiä kaupan paistopistetuotteita kohtaan. Tuloksista nousi esille tyytymättömyys gluteenittomia tuotteita kohtaan, mikä kertoo siitä, että gluteenittomille tuotteille olisi kysyntää. Kaupan olisi hyvä panostaa enemmän gluteenittomiin tuotteisiin ruoka-aineallergioiden yleisyyden takia. Vastaavanlainen tutkimus lähitulevaisuudessa olisi kaupan liiketoiminnan kannalta hyödyllinen.