Tuotelahjoitusten hyödyntäminen markkinoinnissa : Case: Liivin suunnittelu ja markkinointi hip - hop artistille
Hjelt, Sini (2014)
Hjelt, Sini
Hämeen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405198599
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405198599
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa muotoilijan näkökulmasta, tuotelahjoitusten hyötyjä ja riskejä markkinoinnin keinona, yksilöidyn tuotelahjoitus kokeilun avulla.
Tietoa aiemmista tuotelahjoitustapauksista kerättiin opinnäytetyötä varten laaditun kyselyn avulla, joka lähetettiin valikoiduille suomalaisille muotoilijoille. Varsinaisen konkreettisen tuotelahjoituksen myötä oli tarkoitus havainnoida, kuinka lahjoitukset tapahtuvat sekä kartoittaa prosessin monivaiheista kulkua. Opinnäytetyön tekijän olemassa olevaa visuaalista tai-toa käytettiin hyväksi lahjoitettavan tuotteen suunnittelussa sekä markki-noinnissa käytettävien visuaalisten elementtien rakennuksessa. Hjelt Design –brändi luotiin mielikuvamarkkinoinnin teorioita hyödyntäen tuke-maan tuotelahjaa. Brändin luomisessa tukeuduttiin kirjallisuuslähteisiin. Internet ja aikakauslehtien aineistot osoittavat aiheen valinnan sekä lahjoi-tuksen kohteen ajankohtaisuuden.
Opinnäytetyössä onnistuttiin viemään yksilöity tuotelahjoitus valitulle kohteelle saakka. Tuote oli näkyvillä The Voice of Finland - televisio-ohjelmassa, Nelosen nettihaastattelussa sekä hip-hop artisti Cheekin virallisella Instagram - sivustolla. Tuotelahjoituksella saavutettiin sillä haettu hyöty.
Johtopäätöksenä voi todeta, että on iso riski toteuttaa yksilöity tuotelahjoitus, mutta onnistuessaan sitäkin arvokkaampi markkinoinnin väline. Yhteenvetona voi todeta, että kaikkein tärkeintä on löytää oma väylä ja ajankohtainen kohde. Perusteellinen taustatyö ja tarpeiden kartoitus on tehtävä huolella ja markkinoinnissa tulee olla johdonmukainen. Tuotelahjoitukset ovat ajankohtaisia ja onnistuessaan tehokkaita markkinoinnin menetelmiä muotoilun alalla.
Tietoa aiemmista tuotelahjoitustapauksista kerättiin opinnäytetyötä varten laaditun kyselyn avulla, joka lähetettiin valikoiduille suomalaisille muotoilijoille. Varsinaisen konkreettisen tuotelahjoituksen myötä oli tarkoitus havainnoida, kuinka lahjoitukset tapahtuvat sekä kartoittaa prosessin monivaiheista kulkua. Opinnäytetyön tekijän olemassa olevaa visuaalista tai-toa käytettiin hyväksi lahjoitettavan tuotteen suunnittelussa sekä markki-noinnissa käytettävien visuaalisten elementtien rakennuksessa. Hjelt Design –brändi luotiin mielikuvamarkkinoinnin teorioita hyödyntäen tuke-maan tuotelahjaa. Brändin luomisessa tukeuduttiin kirjallisuuslähteisiin. Internet ja aikakauslehtien aineistot osoittavat aiheen valinnan sekä lahjoi-tuksen kohteen ajankohtaisuuden.
Opinnäytetyössä onnistuttiin viemään yksilöity tuotelahjoitus valitulle kohteelle saakka. Tuote oli näkyvillä The Voice of Finland - televisio-ohjelmassa, Nelosen nettihaastattelussa sekä hip-hop artisti Cheekin virallisella Instagram - sivustolla. Tuotelahjoituksella saavutettiin sillä haettu hyöty.
Johtopäätöksenä voi todeta, että on iso riski toteuttaa yksilöity tuotelahjoitus, mutta onnistuessaan sitäkin arvokkaampi markkinoinnin väline. Yhteenvetona voi todeta, että kaikkein tärkeintä on löytää oma väylä ja ajankohtainen kohde. Perusteellinen taustatyö ja tarpeiden kartoitus on tehtävä huolella ja markkinoinnissa tulee olla johdonmukainen. Tuotelahjoitukset ovat ajankohtaisia ja onnistuessaan tehokkaita markkinoinnin menetelmiä muotoilun alalla.