Yrityksen visuaalisen ilmeen luominen ja markkinointiviestinnän kehittäminen Case: Sasetec Oy
Malmi, Laura; Frondelius, Julia (2014)
Malmi, Laura
Frondelius, Julia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405198556
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405198556
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli yrityksen visuaalisen ilmeen luominen ja markkinointiviestinnän kehittäminen Sasetec Oy:lle. Työ toteutettiin kehittävänä toiminnallisena tutkimuksena, jonka tavoitteena oli luoda konkreettista hyötyä yritykselle erilaisten markkinoinnissa käytettävien materiaalien ja uuden visuaalisen ilmeen avulla. Samalla pyrimme kehittämään Sasetec Oy:n liiketoimintaprosesseja ulkoisessa markkinoinnissa.
Sasetec Oy on Hyvinkäällä vuonna 2001 perustettu nosto-ovi ja murtosuoja-asennuksiin keskittyvä pienyritys. Yritys on toiminut aikaisemmin alihankkijana Suomen suurimmille ovi-alan yrityksille. Vuoden 2013 lopussa Sasetec Oy aloitti Kinema Oy:n ainoana nosto-ovituotteiden jälleenmyyjänä Etelä-Suomen alueella. Sasetec Oy:llä ei ole aiemmin ollut tarvetta aktiiviseen markkinointiin eikä yrityksellä tämän vuoksi ole myöskään ollut omaa visuaalista identiteettiä. Työn tavoitteena oli luoda Sasetec Oy:lle omat kotisivut markkinoinnin avuksi. Lisäksi yritykselle tehtiin uusi logo, jota käytetään yrityksen uusissa käyntikorteissa sekä luovutus- ja laadunvarmistuslistoissa.
Tutkimuksen toteutuksessa käytettiin laadullisen tutkimuksen menetelmiä. Työ koostuu kahdesta eri osasta, teoreettisesta osuudesta ja toiminnallisesta osuudesta. Aineisto kerättiin tutkimalla Sasetec Oy:n markkinoinnin nykytilaa, asiakassegmenttejä sekä haastattelemalla yrityksen omistajaa. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys keskittyy yrityksen ulkoiseen markkinointiin ja viestintään. Markkinoinnista teoriaosuudessa käsitellään yrityksen markkinointistrategiaa, B2B-markkinointia sekä sähköisen markkinoinnin käyttöä yrityksen yhtenä markkinointikanavana. Viestinnän osuudessa käydään läpi yrityksen viestinnän tarkoitusta, käyttöä sekä viestinnässä käytettäviä välineitä ja niiden soveltamista yrityksen imagon ja visuaalisen ilmeen luomiseen.
Opinnäytetyön tuloksia ovat yritykselle tehdyt toiminnassa olevat kotisivut, jossa näkyvät yrityksen uusi logo ja suunniteltu uusi visuaalinen värimaailma. Lisäksi yrityksen käytössä ovat uudet käyntikortit sekä laadunvarmistus- ja luovutuslistat. Kaikki tulokset ovat käyttökelpoisia sekä tukevat ja edistävät Sasetec Oy:n liiketoimintaa. Opinnäytetyön viimeisessä luvussa käymme läpi ehdotuksia Sasetec Oy:n markkinoinnin ja viestinnän kehittämiselle tulevaisuudessa.
Sasetec Oy on Hyvinkäällä vuonna 2001 perustettu nosto-ovi ja murtosuoja-asennuksiin keskittyvä pienyritys. Yritys on toiminut aikaisemmin alihankkijana Suomen suurimmille ovi-alan yrityksille. Vuoden 2013 lopussa Sasetec Oy aloitti Kinema Oy:n ainoana nosto-ovituotteiden jälleenmyyjänä Etelä-Suomen alueella. Sasetec Oy:llä ei ole aiemmin ollut tarvetta aktiiviseen markkinointiin eikä yrityksellä tämän vuoksi ole myöskään ollut omaa visuaalista identiteettiä. Työn tavoitteena oli luoda Sasetec Oy:lle omat kotisivut markkinoinnin avuksi. Lisäksi yritykselle tehtiin uusi logo, jota käytetään yrityksen uusissa käyntikorteissa sekä luovutus- ja laadunvarmistuslistoissa.
Tutkimuksen toteutuksessa käytettiin laadullisen tutkimuksen menetelmiä. Työ koostuu kahdesta eri osasta, teoreettisesta osuudesta ja toiminnallisesta osuudesta. Aineisto kerättiin tutkimalla Sasetec Oy:n markkinoinnin nykytilaa, asiakassegmenttejä sekä haastattelemalla yrityksen omistajaa. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys keskittyy yrityksen ulkoiseen markkinointiin ja viestintään. Markkinoinnista teoriaosuudessa käsitellään yrityksen markkinointistrategiaa, B2B-markkinointia sekä sähköisen markkinoinnin käyttöä yrityksen yhtenä markkinointikanavana. Viestinnän osuudessa käydään läpi yrityksen viestinnän tarkoitusta, käyttöä sekä viestinnässä käytettäviä välineitä ja niiden soveltamista yrityksen imagon ja visuaalisen ilmeen luomiseen.
Opinnäytetyön tuloksia ovat yritykselle tehdyt toiminnassa olevat kotisivut, jossa näkyvät yrityksen uusi logo ja suunniteltu uusi visuaalinen värimaailma. Lisäksi yrityksen käytössä ovat uudet käyntikortit sekä laadunvarmistus- ja luovutuslistat. Kaikki tulokset ovat käyttökelpoisia sekä tukevat ja edistävät Sasetec Oy:n liiketoimintaa. Opinnäytetyön viimeisessä luvussa käymme läpi ehdotuksia Sasetec Oy:n markkinoinnin ja viestinnän kehittämiselle tulevaisuudessa.