Teatteripalvelu Oivan asiakaspalvelun prosessianalyysi
Widing, Anni (2014)
Widing, Anni
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405198553
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405198553
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on selvitys henkilöstöpalveluyritys Teatteripalvelu Oivan palvelujen tuotteistamisesta asiakaslähtöisesti. Työn tavoitteena on kehittää Teatteripalvelu Oivan palvelut prosessianalyysin keinoin vastaamaan asiakkaiden tarpeita ja toiveita. Työ pyrkii selvittämään, miten Teatteripalvelu Oivan palveluja olisi kehitettävä, jotta yritys voisi jatkossa toimia tehokkaammin ja vakiinnuttaa paikkansa alalla.
Teatteripalvelu Oiva on vuonna 2013 perustettu henkilöstöpalveluyritys. Yrityksen idean takana on Teatteripalvelu Oivan projektipäällikkö Panu Sirkiä. Aloitin Teatteripalvelu Oivan tuottajana lokakuussa 2013. Palvelun kehittämiselle on yrityksessä tarvetta.
Vuokratyössä henkilöstöpalveluyritys toimii työntekijän työnantaja, mutta työ tehdään asiakasyritykselle. Työntekijän kannalta tämä tarkoittaa sitä, että työntekijä tekee sopimuksen henkilöstöpalveluyrityksen kanssa, vaikka varsinainen työ suoritetaan asiakasyrityksessä.
Teoreettisena viitekehyksenä opinnäytetyössä käytettiin palvelujen tuotteistamista, asiakkuuksia, tuotteistamisen asteita, palvelutarjoomaa sekä palvelupolkua. Ostaja-asiakkaiden ja työntekijäasiakkaiden kokemuksia palvelun tämän hetkisestä tilasta kartoitettiin haastattelujen ja verkkokyselyn avulla. Nämä teoriat ja aineistot toimivat pohjana Teatteripalvelu Oivan palvelujen kehittämiselle ja tuotteistamiselle prosessianalyysin keinoin.
Opinnäytetyön tuloksista selvisi, että ostaja-asiakkaat pitivät teatterialan henkilöstöpalveluyrityksen tärkeimpänä asiana luotettavuutta ja jatkuvaa kommunikointia. Työntekijöiden perehdyttämisen suunnittelun ja toteutuksen koettiin kaipaavan kehittämistä. Työntekijä-asiakkaat toivoivat, että Teatteripalvelu Oiva panostaisi tulevaisuudessa työn kysynnän ja tarjonnan kohtaamiseen. Molemmat asiakasryhmät ovat olleet tyytyväisiä Teatteripalvelu Oivan toimintaan ja ovat halukkaita osallistumaan palvelun kehittämiseen yhdessä Teatteripalvelu Oivan toimijoiden kanssa.
Teatteripalvelu Oiva on vuonna 2013 perustettu henkilöstöpalveluyritys. Yrityksen idean takana on Teatteripalvelu Oivan projektipäällikkö Panu Sirkiä. Aloitin Teatteripalvelu Oivan tuottajana lokakuussa 2013. Palvelun kehittämiselle on yrityksessä tarvetta.
Vuokratyössä henkilöstöpalveluyritys toimii työntekijän työnantaja, mutta työ tehdään asiakasyritykselle. Työntekijän kannalta tämä tarkoittaa sitä, että työntekijä tekee sopimuksen henkilöstöpalveluyrityksen kanssa, vaikka varsinainen työ suoritetaan asiakasyrityksessä.
Teoreettisena viitekehyksenä opinnäytetyössä käytettiin palvelujen tuotteistamista, asiakkuuksia, tuotteistamisen asteita, palvelutarjoomaa sekä palvelupolkua. Ostaja-asiakkaiden ja työntekijäasiakkaiden kokemuksia palvelun tämän hetkisestä tilasta kartoitettiin haastattelujen ja verkkokyselyn avulla. Nämä teoriat ja aineistot toimivat pohjana Teatteripalvelu Oivan palvelujen kehittämiselle ja tuotteistamiselle prosessianalyysin keinoin.
Opinnäytetyön tuloksista selvisi, että ostaja-asiakkaat pitivät teatterialan henkilöstöpalveluyrityksen tärkeimpänä asiana luotettavuutta ja jatkuvaa kommunikointia. Työntekijöiden perehdyttämisen suunnittelun ja toteutuksen koettiin kaipaavan kehittämistä. Työntekijä-asiakkaat toivoivat, että Teatteripalvelu Oiva panostaisi tulevaisuudessa työn kysynnän ja tarjonnan kohtaamiseen. Molemmat asiakasryhmät ovat olleet tyytyväisiä Teatteripalvelu Oivan toimintaan ja ovat halukkaita osallistumaan palvelun kehittämiseen yhdessä Teatteripalvelu Oivan toimijoiden kanssa.