Interaktivt berättande, finns det behov för en tjänst som Helsinki Tunnel? : en forskning utgående från eget koncept
Lindqvist, Charlotte (2014)
Lindqvist, Charlotte
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405198501
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405198501
Tiivistelmä
Examensarbete behandlar ämnet interaktivt berättande och går ut på att genom bench-marking av tre framgångsrika interaktiva produkter, ta reda på om Helsinki Tunnel kunde tas fram på media marknaden och samtidigt utreda behovet för en sådan tjänst.
Helsinki Tunnel är ett nytt och innovativt koncept för en interaktiv videotjänst som producerades under hösten 2013. Konceptet kan appliceras till flera olika områden men i detta arbete handlar det om en tjänst där kunder kan virtuellt agera och vara aktiva i ett fotorealistiskt rum. Som exempel har jag valt att applicera konceptet som ett redskap för bostadsförmedling och försäljning av hotellrum. Konceptet är en tjänst för kunder och en applikation för företag. Resultatet av denna sort tjänst är både i kundens och företagets intresse. Problemet med ett interaktivt koncept som Helsinki Tunnel är att det är tidskrävande och komplicerat. Det är heller inte anpassat för väldigt stora projekt men inte heller för alltför små eftersom det inte skulle vara lönsamt.
Examensarbetet tar inte upp produktionsmässiga faktorer såsom kostnader eller budge-ter. Arbetet fokuserar inte heller på tekniken av framställningen av en interaktiv berättelse. Syftet med arbetet är att utreda hur den interaktiva mediamarknaden ser ut och försöka kartlägga framtiden för interaktiva berättelser. Resultatet av forskningen visade en positiv efterfrågan för en liknande tjänst. The aim of the thesis is to find out whether there is a demand for an interactive story like the concept Helsinki Tunnel.
I have chosen three successful interactive examples and with a benchmarking method I try to analyze if the concept could be developed onto the media market.
Helsinki tunnel is a new, innovative service that lets a customer virtually explore and interact with a photorealistic room. The concept was produced during a course in the fall of 2013 and can be applied to many different areas. In this thesis however, I have chosen to discuss it as a tool for real estate. The problem with an interactive concept like Helsinki Tunnel is that its a complex, time-consuming project, that´s not suitable for neither too large nor too small businesses.
The thesis does not address production-related factors such as budgets nor technology.
The purpose of the thesis is to investigate how the current interactive media market looks like and what the future holds for storytelling. Research showed a positive demand for a similar service
Helsinki Tunnel är ett nytt och innovativt koncept för en interaktiv videotjänst som producerades under hösten 2013. Konceptet kan appliceras till flera olika områden men i detta arbete handlar det om en tjänst där kunder kan virtuellt agera och vara aktiva i ett fotorealistiskt rum. Som exempel har jag valt att applicera konceptet som ett redskap för bostadsförmedling och försäljning av hotellrum. Konceptet är en tjänst för kunder och en applikation för företag. Resultatet av denna sort tjänst är både i kundens och företagets intresse. Problemet med ett interaktivt koncept som Helsinki Tunnel är att det är tidskrävande och komplicerat. Det är heller inte anpassat för väldigt stora projekt men inte heller för alltför små eftersom det inte skulle vara lönsamt.
Examensarbetet tar inte upp produktionsmässiga faktorer såsom kostnader eller budge-ter. Arbetet fokuserar inte heller på tekniken av framställningen av en interaktiv berättelse. Syftet med arbetet är att utreda hur den interaktiva mediamarknaden ser ut och försöka kartlägga framtiden för interaktiva berättelser. Resultatet av forskningen visade en positiv efterfrågan för en liknande tjänst.
I have chosen three successful interactive examples and with a benchmarking method I try to analyze if the concept could be developed onto the media market.
Helsinki tunnel is a new, innovative service that lets a customer virtually explore and interact with a photorealistic room. The concept was produced during a course in the fall of 2013 and can be applied to many different areas. In this thesis however, I have chosen to discuss it as a tool for real estate. The problem with an interactive concept like Helsinki Tunnel is that its a complex, time-consuming project, that´s not suitable for neither too large nor too small businesses.
The thesis does not address production-related factors such as budgets nor technology.
The purpose of the thesis is to investigate how the current interactive media market looks like and what the future holds for storytelling. Research showed a positive demand for a similar service