iOS-pelin luominen Unity-pelimoottorilla
Stamblewski, Tuomo (2014)
Stamblewski, Tuomo
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405198466
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405198466
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa mobiilipeliprototyyppi Tuotantoyhtiö Taso Oy:lle käyttäen Unity-pelimoottoria. Pelin suunnittelu ja ideointi tapahtui yhdessä yrityksen kanssa. Tarkoituksena oli tehdä prototyyppi yrityksen suunnittelemasta mobiilipelistä sekä tutkia pelien tekemistä iOS-alustalle käyttäen Unity-pelimoottoria. Prototyypin peli-idea oli reaaliaikainen 3D-verkkopeli, jossa pelaajat taistelevat tankeilla toisiaan vastaan yksi kerrallaan.
Opinnäytetyössä käsitellään mobiilipelien ja -laitteiden historiaa, iOS-laitteita, Unity-pelimoottoria, yleisiä mobiilipeliohjelmoinnin haasteita sekä käydään läpi prototyypin toteuttamisen eri vaiheet. Opinnäytetyössä tulee ilmi Unity–pelimoottorin rakenne, toimintalogiikka ja sen käyttämä komponenttimalli. Opinnäytetyö sisältää paljon sovellettavia ohjelmointiesimerkkejä ja optimointiratkaisuja.
Työn teknisen toteutuksen osiossa käydään läpi pelin valmistusprosessi aina suunnittelusta toteuttamiseen asti. Lisäksi perehdytään yksityiskohtaisesti Unity pelimoottorin ominaisuuksiin ja miten eri ominaisuuksia voidaan käyttää eri tilanteissa. Tämän lisäksi kerrotaan mitä kannattaa ottaa huomioon mobiilipeliä luodessa, kuten mobiililaitteiden rajattu teho ja –muistimäärä tai erilaiset käskytystavat näppäinten puutteen vuoksi.
Opinnäytetyössä käsitellään mobiilipelien ja -laitteiden historiaa, iOS-laitteita, Unity-pelimoottoria, yleisiä mobiilipeliohjelmoinnin haasteita sekä käydään läpi prototyypin toteuttamisen eri vaiheet. Opinnäytetyössä tulee ilmi Unity–pelimoottorin rakenne, toimintalogiikka ja sen käyttämä komponenttimalli. Opinnäytetyö sisältää paljon sovellettavia ohjelmointiesimerkkejä ja optimointiratkaisuja.
Työn teknisen toteutuksen osiossa käydään läpi pelin valmistusprosessi aina suunnittelusta toteuttamiseen asti. Lisäksi perehdytään yksityiskohtaisesti Unity pelimoottorin ominaisuuksiin ja miten eri ominaisuuksia voidaan käyttää eri tilanteissa. Tämän lisäksi kerrotaan mitä kannattaa ottaa huomioon mobiilipeliä luodessa, kuten mobiililaitteiden rajattu teho ja –muistimäärä tai erilaiset käskytystavat näppäinten puutteen vuoksi.