Lundia Classicin tuotekehitys
Oja, Jarkko (2014)
Oja, Jarkko
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405188448
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405188448
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä tuotekehitys Lundia Classic -tuotesarjaan. Työn alussa esitetään työn taustat ja tutkimuskysymykset, joille työssä lähdettiin etsimään vastauksia. Tähän hyödynnettiin tuotekehityksessä hyviksi todettuja tutkimusmenetelmiä. Viitekehyksessä esitellään kaikki työhön vaikuttavat osa-alueet ja tahot.
Työssä esitellään Lundia Oy ja tuotekehityksen kohteena oleva tuotesarja Lundia Classic. Tutkimus aloitettiin tutustumalla tarkemmin kehitettävään tuotteeseen ja sen ominaispiirteisiin eri osa-alueilla. Lundia Classicia verrattiin sen suurimpiin kilpailijoihin benchmarking-tutkimuksella, jotta saatiin selville, mikä on tuotteen asema suhteessa kilpailijoihin. Työn suurin tutkimus oli Lundian kanta-asiakkaille ja henkilökunnalle suunnattu kyselytutkimus, josta haettiin vastauksia tutkimuskysymyksiin ja etsittiin todellisia tarpeita. Kehitettäviksi kohteiksi valittiin useimmin toivotut osa-alueet ja vapaasti annettu palaute otettiin huomioon työn edetessä.
Tuotekehityksen uusien ratkaisujen luonnostelun avuksi tutkittiin trendejä, jotta luonnoksiin saatiin päivitettyä ja trendikästä ilmettä. Luonnoksissa esitettiin uudet ratkaisut, joilla Lundia Classicia ehdotettiin kehitettäväksi. Toimeksiantajan palautteen perusteella valittuja luonnoksia jalostettiin prototyyppien muodossa toimiviksi tuotteiksi. Lisäksi kartoitettiin valmiita komponentteja, joilla tuotetta voisi päivittää.
Lopuksi tehtiin päätökset prototyypeistä ja valittiin uusiksi komponenteiksi toimeksiantajaa eniten miellyttävät ratkaisut. Opinnäytetyö päättyi uusien osien esittelyyn. Tuotekehitysprosessi kuitenkin jatkuu Lundian sisäisenä projektina saattamalla uudet osat valmistukseen ja markkinoille.
Työssä esitellään Lundia Oy ja tuotekehityksen kohteena oleva tuotesarja Lundia Classic. Tutkimus aloitettiin tutustumalla tarkemmin kehitettävään tuotteeseen ja sen ominaispiirteisiin eri osa-alueilla. Lundia Classicia verrattiin sen suurimpiin kilpailijoihin benchmarking-tutkimuksella, jotta saatiin selville, mikä on tuotteen asema suhteessa kilpailijoihin. Työn suurin tutkimus oli Lundian kanta-asiakkaille ja henkilökunnalle suunnattu kyselytutkimus, josta haettiin vastauksia tutkimuskysymyksiin ja etsittiin todellisia tarpeita. Kehitettäviksi kohteiksi valittiin useimmin toivotut osa-alueet ja vapaasti annettu palaute otettiin huomioon työn edetessä.
Tuotekehityksen uusien ratkaisujen luonnostelun avuksi tutkittiin trendejä, jotta luonnoksiin saatiin päivitettyä ja trendikästä ilmettä. Luonnoksissa esitettiin uudet ratkaisut, joilla Lundia Classicia ehdotettiin kehitettäväksi. Toimeksiantajan palautteen perusteella valittuja luonnoksia jalostettiin prototyyppien muodossa toimiviksi tuotteiksi. Lisäksi kartoitettiin valmiita komponentteja, joilla tuotetta voisi päivittää.
Lopuksi tehtiin päätökset prototyypeistä ja valittiin uusiksi komponenteiksi toimeksiantajaa eniten miellyttävät ratkaisut. Opinnäytetyö päättyi uusien osien esittelyyn. Tuotekehitysprosessi kuitenkin jatkuu Lundian sisäisenä projektina saattamalla uudet osat valmistukseen ja markkinoille.