Tapahtumamarkkinoinnin suunnittelu - Case Talvimarkkinat
Alve, Hanna; Tissari, Mari (2014)
Alve, Hanna
Tissari, Mari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405178386
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405178386
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli markkinoinnin suunnittelu. Työn toimeksiantaja Laurea Events on Laurea-ammattikorkeakoulun Leppävaaran tiloissa toimiva tapahtumatoimisto. Laurea Events tuottaa tapahtumien suunnittelu- ja organisointipalveluita Laurea ammattikorkeakoululle, mutta myös ulkopuolisille toimijoille. Laurea Eventsin suunnitelmissa on tuottaa Talvimarkkinat -nimeä kantava markkinatapahtuma Lasipalatsin aukiolla tammikuussa 2015, yhteistyössä Lasipalatsin Mediakeskuksen kanssa. Tapahtuma suunnitellaan opiskelijavetoisesti.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä markkinointisuunnitelma Talvimarkkina-tapahtumaa varten. Lähtökohtana oli löytää mahdollisimman monipuolisia ja kustannustehokkaita markkinointikanavia, joilla saataisiin paras mahdollinen lopputulos. Mikäli Talvimarkkinat ovat menestys, Laurea Events ja Lasipalatsin Mediakeskus olisivat halukkaita tekemään niistä vuosittaisen tapahtuman.
Talvimarkkinat on pilottitapahtuma. Nimensä mukaisesti kyseessä on markkinatapahtuma, jossa kahdestakymmenestä kolmeenkymmeneen myyjää myy elintarvikkeita, käsitöitä ja koriste-esineitä. Lisäksi markkinoille on suunnitteilla erilaisia musiikki- ja teatteri-esityksiä. Loppiaisen alla Helsinkiin saapuu tuhansittain venäläisiä turisteja, joten tapahtuma on suunnattu erityisesti heille. Koska kohderyhmänä ovat venäläiset, pyritään tapahtumakin järjestämään venäläisessä hengessä; esiintymisiä ja juontoa on paitsi suomeksi myös venäjäksi ja myyntikojut valitaan venäläisten mieltymysten mukaan. Ajatuksena on tarjota venäläisille turisteille hieman erikoisempaa nähtävää ja koettavaa.
Työn keskeisiä käsitteitä ovat tapahtuman suunnittelu, tapahtumamarkkinointi, markkinointiviestintä ja markkinoinnin suunnittelu. Teoreettisen viitekehyksen jälkeen kuvataan markkinointisuunnitelman laatimisen prosessi, jossa hyödynnettiin laadulliseen tutkimukseen sopivia tutkimusmenetelmiä. Opinnäytetyön menetelmiä olivat haastattelu, sidosryhmäanalyysi, benchmarking, profiilit, aivoriihi ja Business Model Canvas. Tämän jälkeen tuotosta arvioitiin ja arvioiden pohjalta tehtiin johtopäätökset. Markkinointisuunnitelma on opinnäytetyön liitteissä.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä markkinointisuunnitelma Talvimarkkina-tapahtumaa varten. Lähtökohtana oli löytää mahdollisimman monipuolisia ja kustannustehokkaita markkinointikanavia, joilla saataisiin paras mahdollinen lopputulos. Mikäli Talvimarkkinat ovat menestys, Laurea Events ja Lasipalatsin Mediakeskus olisivat halukkaita tekemään niistä vuosittaisen tapahtuman.
Talvimarkkinat on pilottitapahtuma. Nimensä mukaisesti kyseessä on markkinatapahtuma, jossa kahdestakymmenestä kolmeenkymmeneen myyjää myy elintarvikkeita, käsitöitä ja koriste-esineitä. Lisäksi markkinoille on suunnitteilla erilaisia musiikki- ja teatteri-esityksiä. Loppiaisen alla Helsinkiin saapuu tuhansittain venäläisiä turisteja, joten tapahtuma on suunnattu erityisesti heille. Koska kohderyhmänä ovat venäläiset, pyritään tapahtumakin järjestämään venäläisessä hengessä; esiintymisiä ja juontoa on paitsi suomeksi myös venäjäksi ja myyntikojut valitaan venäläisten mieltymysten mukaan. Ajatuksena on tarjota venäläisille turisteille hieman erikoisempaa nähtävää ja koettavaa.
Työn keskeisiä käsitteitä ovat tapahtuman suunnittelu, tapahtumamarkkinointi, markkinointiviestintä ja markkinoinnin suunnittelu. Teoreettisen viitekehyksen jälkeen kuvataan markkinointisuunnitelman laatimisen prosessi, jossa hyödynnettiin laadulliseen tutkimukseen sopivia tutkimusmenetelmiä. Opinnäytetyön menetelmiä olivat haastattelu, sidosryhmäanalyysi, benchmarking, profiilit, aivoriihi ja Business Model Canvas. Tämän jälkeen tuotosta arvioitiin ja arvioiden pohjalta tehtiin johtopäätökset. Markkinointisuunnitelma on opinnäytetyön liitteissä.