Hybridisovellusten kehitys mobiililaitteille
Tyrväinen, Satu (2014)
Tyrväinen, Satu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405168297
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405168297
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin alustariippumatonta hybridisovelluskehitystä. Työssä keskityttiin selvittämään PhoneGap-sovelluskehyksen soveltumista hybridisovelluskehitykseen sekä tutkittiin hybridisovellusten mahdollisuuksia, vahvuuksia ja heikkouksia verrattuna web- ja natiivisovelluksiin.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi jyväskyläläinen Mainostoimisto MEOM Oy, jolle toteutettiin Aarrejahti-sovellus PhoneGapilla. Sovelluksessa on erilaisia kampanjoita, jotka sisältävät yhden tai useamman aarrejahtikilpailun. Nämä aarrejahdit jaetaan kolmeen eri vaiheeseen: ensimmäisessä ja toisessa vaiheessa käyttäjälle näytetään aarteen sijainnista eri vihjekuvat ja kerrotaan, läheneekö vai loittoneeko kilpailija aarteen sijainnista. Kolmannessa vaiheessa aarteenetsijä tarkistuttaa sovelluksessa aarteen sijainnista löytyvän koodin, jonka ollessa oikein aarteenetsijä täyttä sovellukseen yhteystietonsa palkinnon lähettämistä varten. Sovellus käyttää laitteen sijaintia paikallistaakseen kilpailijan.
PhoneGapin lisäksi opinnäytetyössä vertailtiin kahta käyttöliittymäkehystä: Sencha Touchia ja jQuery Mobilea, joista jälkimmäinen valittiin Aarrejahti-sovelluksen toteutukseen. Opinnäytetyössä pyrittiin tutkimaan tapoja toteuttaa mobiilisovelluksia mahdollisimman vaivattomasti eri päätelaitteille niin, että samaa koodia voitaisiin käyttää kaikilla mobiilialustoilla. Lopuksi tarkasteltiin hybridisovellusten mahdollisuuksia sekä tulevaisuudennäkymiä.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi jyväskyläläinen Mainostoimisto MEOM Oy, jolle toteutettiin Aarrejahti-sovellus PhoneGapilla. Sovelluksessa on erilaisia kampanjoita, jotka sisältävät yhden tai useamman aarrejahtikilpailun. Nämä aarrejahdit jaetaan kolmeen eri vaiheeseen: ensimmäisessä ja toisessa vaiheessa käyttäjälle näytetään aarteen sijainnista eri vihjekuvat ja kerrotaan, läheneekö vai loittoneeko kilpailija aarteen sijainnista. Kolmannessa vaiheessa aarteenetsijä tarkistuttaa sovelluksessa aarteen sijainnista löytyvän koodin, jonka ollessa oikein aarteenetsijä täyttä sovellukseen yhteystietonsa palkinnon lähettämistä varten. Sovellus käyttää laitteen sijaintia paikallistaakseen kilpailijan.
PhoneGapin lisäksi opinnäytetyössä vertailtiin kahta käyttöliittymäkehystä: Sencha Touchia ja jQuery Mobilea, joista jälkimmäinen valittiin Aarrejahti-sovelluksen toteutukseen. Opinnäytetyössä pyrittiin tutkimaan tapoja toteuttaa mobiilisovelluksia mahdollisimman vaivattomasti eri päätelaitteille niin, että samaa koodia voitaisiin käyttää kaikilla mobiilialustoilla. Lopuksi tarkasteltiin hybridisovellusten mahdollisuuksia sekä tulevaisuudennäkymiä.