Myyntireskontran toiminnan ja myyntisaatavien seurannan yhtenäistäminen ja kehittäminen Kamux Oy:ssä
Väyrynen, Rebekka (2014)
Väyrynen, Rebekka
Hämeen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405168267
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405168267
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli yhtenäistää kolme erilaista yrityksen käy-tössä olevaa myyntisaatavien käsittelyprosessia. Toisena tavoitteena oli tutkia ja arvioida myöhemmin käyttöönotettavan uuden taloushallinnon ohjelmiston vaikutuksia nykyisiin työtapoihin. Työn toimeksiantajana oli Kamux Oy, joka on suurin käytettyjä autoja myyvä yritys Suomessa.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin yleisesti taloushallinnon prosesseja, minkä tarkoituksena oli antaa lukijalle selkeä kuva siitä, minkälaiseen asiaym-päristöön opinnäytetyö sijoittuu. Hieman syvällisemmin käsiteltiin myyn-tilaskutusta ja siihen kuuluvaa myyntireskontraa, johon opinnäytetyö suo-ranaisesti kohdistuu. Lisäksi työssä tutustuttiin taloushallinnon sähköisiin ohjelmistoihin ja niiden käyttöön erikokoisissa ja -tyylisissä yrityksissä.
Tutkimus suoritettiin teemahaastatteluilla. Haastatteluiden kohteina olivat yrityksen talouspäällikkö ja talousjohtaja, joilta saatiin tietoa sähköisistä ohjelmistoista ja yrityksen tilanteesta. Myyntireskontran parissa työskente-levät sihteerit puolestaan antoivat tietoa yrityksen käytössä olevista erilai-sista myyntisaatavien käsittelyprosesseista.
Työn tuloksena saatiin uusi yhtenäinen myyntisaatavien käsittelyprosessi, joka parantaa riskinhallintaa sekä helpottaa yrityksessä työskenteleviä sih-teereitä ja myyjiä heidän jokapäiväisessä työssään. Lisäksi saatiin selville erilaisia seikkoja, jotka uuden ohjelmiston käyttöönoton yhteydessä on hyvä ottaa huomioon. Näitä olivat muun muassa sihteerin roolin muuttu-minen, opetteluvaiheen haasteet ja taloudellisuus pitkällä aikavälillä.
Johtopäätöksenä todettiin, että yrityksen toimintoja ja työntekijöiden toi-mintatapoja on syytä tarkastella tietyin väliajoin, jotta pystytään tekemään kulloinkin tarvittavat toimenpiteet eri prosessien tehokasta ja mielekästä suorittamista varten. Myös oikeanlaisen taloushallinnon ohjelmiston löy-täminen ja valitseminen todettiin olevan yritykselle erittäin tärkeää.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin yleisesti taloushallinnon prosesseja, minkä tarkoituksena oli antaa lukijalle selkeä kuva siitä, minkälaiseen asiaym-päristöön opinnäytetyö sijoittuu. Hieman syvällisemmin käsiteltiin myyn-tilaskutusta ja siihen kuuluvaa myyntireskontraa, johon opinnäytetyö suo-ranaisesti kohdistuu. Lisäksi työssä tutustuttiin taloushallinnon sähköisiin ohjelmistoihin ja niiden käyttöön erikokoisissa ja -tyylisissä yrityksissä.
Tutkimus suoritettiin teemahaastatteluilla. Haastatteluiden kohteina olivat yrityksen talouspäällikkö ja talousjohtaja, joilta saatiin tietoa sähköisistä ohjelmistoista ja yrityksen tilanteesta. Myyntireskontran parissa työskente-levät sihteerit puolestaan antoivat tietoa yrityksen käytössä olevista erilai-sista myyntisaatavien käsittelyprosesseista.
Työn tuloksena saatiin uusi yhtenäinen myyntisaatavien käsittelyprosessi, joka parantaa riskinhallintaa sekä helpottaa yrityksessä työskenteleviä sih-teereitä ja myyjiä heidän jokapäiväisessä työssään. Lisäksi saatiin selville erilaisia seikkoja, jotka uuden ohjelmiston käyttöönoton yhteydessä on hyvä ottaa huomioon. Näitä olivat muun muassa sihteerin roolin muuttu-minen, opetteluvaiheen haasteet ja taloudellisuus pitkällä aikavälillä.
Johtopäätöksenä todettiin, että yrityksen toimintoja ja työntekijöiden toi-mintatapoja on syytä tarkastella tietyin väliajoin, jotta pystytään tekemään kulloinkin tarvittavat toimenpiteet eri prosessien tehokasta ja mielekästä suorittamista varten. Myös oikeanlaisen taloushallinnon ohjelmiston löy-täminen ja valitseminen todettiin olevan yritykselle erittäin tärkeää.