Meininki Metropoliassa : Vaikuttavuus ja tunnettuus
Kivelä, Toni (2014)
Kivelä, Toni
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405168241
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405168241
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tutkia Metropolian Meiningin vaikuttavuutta ja tunnettuutta korkeakouluyhteisön opiskelijoiden keskuudessa. Metropolian Meininki tarkoittaa työ- ja opiskeluyhteisön yhdessä sovittuja toimintatapoja, jotka ovat osa Metropolia Ammattikorkeakoulun toimintaa.
Vastuullisuus, viestintä ja hyvät tavat kuuluvat Metropolian Meininkiin. Teoriaosuudessa käytiin läpi liike-elämän tapakulttuuria, yritys- ja viestintäkulttuuria ja vastuullisuutta liiketoiminnassa. Liike-elämän tapakulttuurissa keskitytiin arkipäiväisiin hyviin tapoihin. Yritys- ja viestinkulttuurin osalta esiteltiin läpi yritys- ja viestintäkulttuuria ja viestinnän suunnittelua siten, että se mahdollisimman hyvin tukisi Metropolian Meiningin ideologiaa. Vastuullisuus liiketoiminnassa -osiossa käydään läpi, minkälaisia yleisiä pelisääntöjä kohdataan niin työelämässä kuin myös ammattikorkeakoulussa.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisenä lomakekyselynä Metropolian opiskelijoille. Vastausmäärät jäivät odotettua pienemmiksi, mutta tuloksia voidaan pitää suuntaa antavina.
Tuloksista selvisi, että Metropolian Meiningin tunsi vastaajista 25 %. Metropolian Meiningin sanoman vaikuttavuus jäi vähäiseksi opiskelijoiden keskuudessa. 78 % vastaajista ei kokenut tärkeänä asiana peilata omaa toimintaansa Metropolian Meininkiin.
Metropolian Meiningin tunnettavuus ja vaikuttavuus ovat tulosten perusteella heikolla tasolla. Metropolian Meiningin tunnettuutta voisi lisätä esimkerkiksi kokeilemalla teemapäiviä eri toimipisteissä tai järjestämällä kilpailuja.
Vastuullisuus, viestintä ja hyvät tavat kuuluvat Metropolian Meininkiin. Teoriaosuudessa käytiin läpi liike-elämän tapakulttuuria, yritys- ja viestintäkulttuuria ja vastuullisuutta liiketoiminnassa. Liike-elämän tapakulttuurissa keskitytiin arkipäiväisiin hyviin tapoihin. Yritys- ja viestinkulttuurin osalta esiteltiin läpi yritys- ja viestintäkulttuuria ja viestinnän suunnittelua siten, että se mahdollisimman hyvin tukisi Metropolian Meiningin ideologiaa. Vastuullisuus liiketoiminnassa -osiossa käydään läpi, minkälaisia yleisiä pelisääntöjä kohdataan niin työelämässä kuin myös ammattikorkeakoulussa.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisenä lomakekyselynä Metropolian opiskelijoille. Vastausmäärät jäivät odotettua pienemmiksi, mutta tuloksia voidaan pitää suuntaa antavina.
Tuloksista selvisi, että Metropolian Meiningin tunsi vastaajista 25 %. Metropolian Meiningin sanoman vaikuttavuus jäi vähäiseksi opiskelijoiden keskuudessa. 78 % vastaajista ei kokenut tärkeänä asiana peilata omaa toimintaansa Metropolian Meininkiin.
Metropolian Meiningin tunnettavuus ja vaikuttavuus ovat tulosten perusteella heikolla tasolla. Metropolian Meiningin tunnettuutta voisi lisätä esimkerkiksi kokeilemalla teemapäiviä eri toimipisteissä tai järjestämällä kilpailuja.