Automaatiohuoltokurssin kehittäminen Fastems Training Center- ympäristössä
Svensk, Terttu; Ervasti, Jari; Viljamäki, Jarkko (2014)
Svensk, Terttu
Ervasti, Jari
Viljamäki, Jarkko
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405168210
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405168210
Tiivistelmä
Tämän kehityshankkeen tavoitteena oli Tampereen seudun ammattiopiston (Tredu) automaatiohuoltokurssin kehittäminen ja parantaminen Fastems Training Center-ympäristössä. Tarkoituksena oli laatia kurssille uusi arviointimenetelmä ja korjata työtehtävien ohjeistukset vastaamaan muuttunutta FMS-järjestelmää. Automaatiohuoltokurssin tavoitteena on kehittää opiskelijoiden osaamista teollisuudessa tarvittaviin huolto- ja kunnossapitomenetelmiin ja huoltotapoihin.
Automaatiohuoltokurssin opetusympäristönä Tampereella on toiminut aito teollisuusympäristö Fastems yrityksen tiloissa. Opetusympäristö on viimeisen kahden vuoden aikana kokenut muutoksia, jotka osaltaan ovat synnyttäneet muutostarpeita kurssin toteuttamiseen. Nykyisen automaatiohuoltokurssin opetuksen ja oppimisen haasteena on ollut saada kaikille yhtäläinen ja yhdenmukainen opetus. Lisäksi kurssin arviointi on myös koettu usein hankalaksi.
Hankkeen teoriaosuudessa avataan työssäoppimisen, opetusympäristö ajattelun sekä arvioinnin käsitteitä ja tutustutaan erilaisiin oppimisympäristöihin. Teoriasta haettiin myös vastauksia siitä, millaisia annettujen tehtävien pitäisi olla, jotta ne opettaisivat parhaiten.
Kehityshankkeesta pyydettiin palautetta Tredun automaatiotekniikan opettajalta Seppo Rouhiaiselta ja häneltä saadun palautteen perusteella arvioitiin hankkeen onnistumista. Hankkeesta saatava hyöty on heti käytettävissä ja opiskelijoilta saatavan palautteen perusteella on kurssia mahdollisuus kehittää edelleen.
Automaatiohuoltokurssin opetusympäristönä Tampereella on toiminut aito teollisuusympäristö Fastems yrityksen tiloissa. Opetusympäristö on viimeisen kahden vuoden aikana kokenut muutoksia, jotka osaltaan ovat synnyttäneet muutostarpeita kurssin toteuttamiseen. Nykyisen automaatiohuoltokurssin opetuksen ja oppimisen haasteena on ollut saada kaikille yhtäläinen ja yhdenmukainen opetus. Lisäksi kurssin arviointi on myös koettu usein hankalaksi.
Hankkeen teoriaosuudessa avataan työssäoppimisen, opetusympäristö ajattelun sekä arvioinnin käsitteitä ja tutustutaan erilaisiin oppimisympäristöihin. Teoriasta haettiin myös vastauksia siitä, millaisia annettujen tehtävien pitäisi olla, jotta ne opettaisivat parhaiten.
Kehityshankkeesta pyydettiin palautetta Tredun automaatiotekniikan opettajalta Seppo Rouhiaiselta ja häneltä saadun palautteen perusteella arvioitiin hankkeen onnistumista. Hankkeesta saatava hyöty on heti käytettävissä ja opiskelijoilta saatavan palautteen perusteella on kurssia mahdollisuus kehittää edelleen.