Virtuaalitodellisuus ja immersio peleissä
Salminen, Eero (2014)
Salminen, Eero
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405168196
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405168196
Tiivistelmä
Insinöörityössä tutkittiin virtuaalitodellisuuden ja pelinkehityksen kohtaamisaluetta ja immersiivisten peliympäristöjen kehitystä. Työn tavoitteena oli toteuttaa peliprototyyppi, joka mahdollistaa mielenkiintoisen ympäristön tutkimisen virtuaalitodellisuuslaitteen avulla, sekä tutkia pelimaailmojen immersiotekijöitä.
Työssä tutkittiin virtuaalitodellisuuden mahdollistavia laitteita ja niiden tuomia mahdollisuuksia ja haasteita pelinkehityksessä. Työssä seurattiin näyttölaitteen toiminnallisuuksien integroimista pelimoottoriin. Integrointiprosessissa hyödynnetään laitevalmistajan ohjelmistorajapintaa muun muassa sensoritietojen lukemiseen ja stereoskooppisen näkymän renderöintiin. Työssä selvitettiin myös, kuinka pelinkehittäjien tulee huomioida muun muassa simulaatiopahoinvointi ja liikkeentunnistus virtuaalitodellisuuslaitteita käytettäessä.
Pelimaailmoille hyvin tärkeä piirre on immersiivisyys eli pelimaailman kyky saada pelaaja uppoutumaan pelin tarinaan ja maailmaan. Työssä selvitettiin, kuinka tunnelma, äänimaailma, tarina ja muut tekijät vaikuttavat peliympäristön immersiivisyyteen. Tunnelmalla välitetään pelaajalle pelimaailman atmosfääriä ja miljöötä, kun taas tarinalla annetaan pelaajalle syitä uskoa pelimaailmaan. Tunnelmalla ja tarinalla pyritään luomaan yhteys pelaajan ja pelimaailman välille.
Peliprototyypin kehitysprosessi koostui pääasiassa ympäristön 3D-mallintamisesta Blender-ohjelmassa ja ympäristön kokoamisesta ja realisoinnista pelimoottorin työkaluilla. Ympäristö mallinnettiin perinteisin mallinnustekniikoin ja tyyliteltiin hyödyntäen Blenderin muokkaustyökaluja. Kokoamisen yhteydessä ympäristöön rakennettiin muun muassa rikas äänimaailma ja tunnelmallinen valaistus. Lopputuloksena syntyi toimiva virtuaalitodellisuuslaitetta hyödyntävä peliprototyyppi, jonka koettiin onnistuneen audiovisuaalisesti ja teknisesti.
Työssä tutkittiin virtuaalitodellisuuden mahdollistavia laitteita ja niiden tuomia mahdollisuuksia ja haasteita pelinkehityksessä. Työssä seurattiin näyttölaitteen toiminnallisuuksien integroimista pelimoottoriin. Integrointiprosessissa hyödynnetään laitevalmistajan ohjelmistorajapintaa muun muassa sensoritietojen lukemiseen ja stereoskooppisen näkymän renderöintiin. Työssä selvitettiin myös, kuinka pelinkehittäjien tulee huomioida muun muassa simulaatiopahoinvointi ja liikkeentunnistus virtuaalitodellisuuslaitteita käytettäessä.
Pelimaailmoille hyvin tärkeä piirre on immersiivisyys eli pelimaailman kyky saada pelaaja uppoutumaan pelin tarinaan ja maailmaan. Työssä selvitettiin, kuinka tunnelma, äänimaailma, tarina ja muut tekijät vaikuttavat peliympäristön immersiivisyyteen. Tunnelmalla välitetään pelaajalle pelimaailman atmosfääriä ja miljöötä, kun taas tarinalla annetaan pelaajalle syitä uskoa pelimaailmaan. Tunnelmalla ja tarinalla pyritään luomaan yhteys pelaajan ja pelimaailman välille.
Peliprototyypin kehitysprosessi koostui pääasiassa ympäristön 3D-mallintamisesta Blender-ohjelmassa ja ympäristön kokoamisesta ja realisoinnista pelimoottorin työkaluilla. Ympäristö mallinnettiin perinteisin mallinnustekniikoin ja tyyliteltiin hyödyntäen Blenderin muokkaustyökaluja. Kokoamisen yhteydessä ympäristöön rakennettiin muun muassa rikas äänimaailma ja tunnelmallinen valaistus. Lopputuloksena syntyi toimiva virtuaalitodellisuuslaitetta hyödyntävä peliprototyyppi, jonka koettiin onnistuneen audiovisuaalisesti ja teknisesti.