Alakouluikäisten ryhmäyttäminen toiminnallisin menetelmin
Paahto, Mikael (2014)
Paahto, Mikael
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405158138
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405158138
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää ryhmäyttämisopas ohjaajille, jotka työskentelevät alakouluikäisten koululaisten kanssa. Työn avulla ohjaaja voi käyttää ryhmäyttämistä koulun arjessa nopeasti ja mutkattomasti ilman suuria ennakkovalmisteluita. Ryhmäyttämisellä voidaan tietoisesti vaikuttaa ryhmän toimintaan sekä yksilön ajatteluun. Opas on koottu koulunkäynninohjaaja opiskelijoille pidetyn koulutuspäivän pohjalta.
Työn alkuvaiheessa kerrotaan suomalaisen koulujärjestelmän taustoista, sekä ryhmän rakenteesta. Koulumenestystä
mitattaessa suomalaiset lapset pärjäävät hyvin, mutta tutkimuksen mukaan kouluilmapiirissä oli parannettavaa. Osiossa kerrotaan myös ryhmän perusrakenteista, sekä eri kehitysvaiheista. Työn loppuosassa syvennytään enemmän ohjaamistaitoihin, oppilaan rooliin koulussa sekä ryhmäyttämisen elementteihin. Teorian avulla laajennetaan omaa tietämystä koulumaailmasta ja sen haasteista. Työllä osoitetaan asiantuntijuutta kasvatustyössä.
Ryhmäyttämisopas on jaettu neljään eri osioon, joista jokaiseen on valittu erilaisia leikkejä ja harjoituksia.
Ne on jäsennetty mahdollisimman helppokäyttöisiksi koulun arkeen. Oppaassa on otettu huomioon koulujen erilaiset tilaratkaisut ja mahdollisuudet, jotta harjoitusten toteuttaminen ei jää ainakaan koulun ympäristön takia ohjaamatta.
Työn alkuvaiheessa kerrotaan suomalaisen koulujärjestelmän taustoista, sekä ryhmän rakenteesta. Koulumenestystä
mitattaessa suomalaiset lapset pärjäävät hyvin, mutta tutkimuksen mukaan kouluilmapiirissä oli parannettavaa. Osiossa kerrotaan myös ryhmän perusrakenteista, sekä eri kehitysvaiheista. Työn loppuosassa syvennytään enemmän ohjaamistaitoihin, oppilaan rooliin koulussa sekä ryhmäyttämisen elementteihin. Teorian avulla laajennetaan omaa tietämystä koulumaailmasta ja sen haasteista. Työllä osoitetaan asiantuntijuutta kasvatustyössä.
Ryhmäyttämisopas on jaettu neljään eri osioon, joista jokaiseen on valittu erilaisia leikkejä ja harjoituksia.
Ne on jäsennetty mahdollisimman helppokäyttöisiksi koulun arkeen. Oppaassa on otettu huomioon koulujen erilaiset tilaratkaisut ja mahdollisuudet, jotta harjoitusten toteuttaminen ei jää ainakaan koulun ympäristön takia ohjaamatta.