Elokuva- ja pelianimaation kehitys ja laatuvertailu
Meripuu, Suvi-Helena (2014)
Meripuu, Suvi-Helena
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405158087
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405158087
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kertoa animaatiosta kokonaisuudessaan. Siinä käydään läpi erilaisia animaatiotekniikoita, animaation historiaa sekä visuaalisia ilmaisutapoja, joiden avulla animaatio saadaan aikaiseksi. Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan myös videopelejä ja kerrotaan, mitä ne yleensä ovat. Käydään myös läpi kaikkia yleisimpiä ja tunnetuimpia lajityyppejä, jotka esiintyvät pelikonsoleilla. Tavoitteena on vertailla, miten tunnettujen animaatiotuottajien animaatiot eroavat toisistaan, sekä vertaillaan kahden eri videopeligenren animointien toteutusta.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa on käytetty hyväksi kahden animaation ammattilaisen kirjoittamaa kirjallista lähdettä, jotka ovat suomalaisen animaattorin Herkko Eskelisen "Animaatioaapinen" sekä englantilaisen Paul Wellsin "The Fundamentals of Animation". Internetistä on myös löytynyt informatiivisia lähteitä alan ammattilaisilta. Empiriaosuuden laatuvertailu perustuu oman tarkkailun havaintoihin ja pohjana toimii teoriaosuudessa läpikäydyt animaation ilmaisutavat. Vertailu on toteutettu itse tehtyjen vertailutaulukoiden avulla.
Tuloksena kävi ilmi, että vertailtavien tuottajien animaatiot ovat kaikki erittäin laadukkaita ja niissä on omat hienovaraiset erityispiirteet, joiden avulla ne erottuvat toisistaan. Videopeligenrejen vertailussa tuli selkeästi ilmi molempien lajityyppien animaatioiden erilainen toteutustapa. Räiskintäpeleissä on otettu usein mallia oikeasta elämästä, kun taas tasohyppelypelit muistuttavat paljon piirrettyjä, joissa hahmoja ja ympäristöjä on liioiteltu huomattavasti.
Opinnäytetyötä voivat käyttää hyödykseen animaation opiskelijat, esimerkiksi oman opinnäytetyön pohjana tai opiskelun yhteydessä, saadakseen kattavaa perustietoa. Alan harrastajat voivat myös hyötyä käyttämällä tätä opinnäytetyötä apuna omien animaatioiden tekemistä varten.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa on käytetty hyväksi kahden animaation ammattilaisen kirjoittamaa kirjallista lähdettä, jotka ovat suomalaisen animaattorin Herkko Eskelisen "Animaatioaapinen" sekä englantilaisen Paul Wellsin "The Fundamentals of Animation". Internetistä on myös löytynyt informatiivisia lähteitä alan ammattilaisilta. Empiriaosuuden laatuvertailu perustuu oman tarkkailun havaintoihin ja pohjana toimii teoriaosuudessa läpikäydyt animaation ilmaisutavat. Vertailu on toteutettu itse tehtyjen vertailutaulukoiden avulla.
Tuloksena kävi ilmi, että vertailtavien tuottajien animaatiot ovat kaikki erittäin laadukkaita ja niissä on omat hienovaraiset erityispiirteet, joiden avulla ne erottuvat toisistaan. Videopeligenrejen vertailussa tuli selkeästi ilmi molempien lajityyppien animaatioiden erilainen toteutustapa. Räiskintäpeleissä on otettu usein mallia oikeasta elämästä, kun taas tasohyppelypelit muistuttavat paljon piirrettyjä, joissa hahmoja ja ympäristöjä on liioiteltu huomattavasti.
Opinnäytetyötä voivat käyttää hyödykseen animaation opiskelijat, esimerkiksi oman opinnäytetyön pohjana tai opiskelun yhteydessä, saadakseen kattavaa perustietoa. Alan harrastajat voivat myös hyötyä käyttämällä tätä opinnäytetyötä apuna omien animaatioiden tekemistä varten.