Palvelun ja palveluprosessin tuotteistaminen : Case: Kojakogalleria WordPress Plugin
Luntta, Raine (2014)
Luntta, Raine
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405158082
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405158082
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tuotteistaa Isopaha Toiminimen palvelu ja palveluprosessi toimivaksi palvelutuotteeksi. Opinnäytetyö sai alkunsa Tampereen ammattikorkeakoulun yrittäjyyden yksikölle, Proakatemialle, tehdystä asiakasprojektista. Projektista tehdään projektiraportti hyödyntäen Motorola-projektiraporttimallia. Raportista saadaan selville palvelun kehittämiskohteita, joita tuotteistamisvaiheessa yritetään ratkaista.
Opinnäytetyössä käydään läpi tuotteistamisen hyötyjä ja haasteita sekä esitellään ympyrän mallinen tuotteistamisprosessi. Tuotteistamisprosessi koostuu kuudesta osasta; kohderyhmästä, tuotteesta, toimituksesta, markkinoinnista, seurannasta ja jatkokehityksestä. Prosessi on ympyrä, joka alkaa alusta niin kauan kuin tuotetta tahdotaan kehittää.
Ympyräprosessia hyödyntäen tuotteistetaan Kojakogalleria - työkalu asiakkaan informaation ja artikkeleiden, kuten tuotevalikoiman, esittämiseen houkuttelevassa ja helposti selattavassa muodossa verkossa. Tuotteistamisprosessilla saadaan aikaan kolmeen osaan jaettava toimitusketju: input, putput, output.
Tuotteistettua palvelua kokeillaan valituille kohderyhmille käytännössä. Projektit käydään läpi Motorola-raporttimallin mukaisesti. Tuotteistaminen on ollut tuloksellista, koska palvelusta on saatu tehokas, monistettava ja selkeä tuote. Esille tulevia ongelmia ja kehityskohteita pystytään ratkaisemaan ympyräprosessin avulla.
Opinnäytetyössä käydään läpi tuotteistamisen hyötyjä ja haasteita sekä esitellään ympyrän mallinen tuotteistamisprosessi. Tuotteistamisprosessi koostuu kuudesta osasta; kohderyhmästä, tuotteesta, toimituksesta, markkinoinnista, seurannasta ja jatkokehityksestä. Prosessi on ympyrä, joka alkaa alusta niin kauan kuin tuotetta tahdotaan kehittää.
Ympyräprosessia hyödyntäen tuotteistetaan Kojakogalleria - työkalu asiakkaan informaation ja artikkeleiden, kuten tuotevalikoiman, esittämiseen houkuttelevassa ja helposti selattavassa muodossa verkossa. Tuotteistamisprosessilla saadaan aikaan kolmeen osaan jaettava toimitusketju: input, putput, output.
Tuotteistettua palvelua kokeillaan valituille kohderyhmille käytännössä. Projektit käydään läpi Motorola-raporttimallin mukaisesti. Tuotteistaminen on ollut tuloksellista, koska palvelusta on saatu tehokas, monistettava ja selkeä tuote. Esille tulevia ongelmia ja kehityskohteita pystytään ratkaisemaan ympyräprosessin avulla.