Yhteiskehittely TV-ohjelman suunnittelussa : kohderyhmän osallistaminen eroa käsittelevän TV-ohjelman konseptoinnissa
Mikkonen, Soheila (2014)
Mikkonen, Soheila
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405158007
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405158007
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö koostuu prosessia kuvaavasta reflektoivasta osuudesta ja erillisestä tuotososasta. Tuotososa on Erokuvia-niminen ohjelmasuunnitelma eli konsepti uudenlaisesta eroja ja parisuhteen päättymistä käsittelevästä TV-ohjelmasta. Opinnäytetyön tekijä on kehittänyt Erokuvia-konseptin opinnäytteen toimeksiantajalle, tuotantoyhtiö Shine Finlandille ohjelmaehdotukseksi.
Opinnäytteen tavoitteena oli selvittää, miten rajatun kohderyhmän osallistamista voidaan hyödyntää uuden eroa käsittelevän TV-ohjelman konseptoinnissa ja millainen eroaiheinen TV-konsepti yhteiskehittelyn tuloksena syntyy. Tutkimuksessa selvitettiin, mitä hyötyä yhteiskehittelystä on TV-ohjelman sisältötyössä. Yhteiskehittelyä ja osallistavaa suunnittelua ei juurikaan käytetä TV-sisältöjen kehittelyssä Suomessa, ja se on kansainvälisestikin uutta.
Tämän laadullisesti toteutetun opinnäytteen tutkimusstrategiana oli tapaustutkimus ja tutkimusmetodina toimintatutkimus. Eroaiheisen ohjelmasuunnitelman ideointi tapahtui osallistamalla eron kokeneita henkilöitä. Osallistujien ideat kerättiin nimettömän kyselylomakkeen, ryhmähaastatteluiden ja yksilöhaastatteluiden muodossa. Kyselylomakkeessa oli käytössä strukturoidut avoimet kysymykset. Eroryhmissä tehdyt ryhmähaastattelut ja erilliset yksilöhaastattelut noudattivat puolistrukturoitua teemahaastattelua. Opinnäytetyötä varten tutkittiin myös aiheeseen liittyvää lähdemateriaalia ja haastateltiin suomalaisia TV:n sisältöammattilaisia osallistamisesta.
Eronneiden kokemusasiantuntijuus toi TV-konseptiin ero-aihetta syventäviä näkökulmia. Kohderyhmän osallistaminen nosti esiin konkreettisia ohjelmaelementtejä, joita ei muilla metodeilla olisi ollut mahdollista tavoittaa. Yhteiskehittelyn kautta TV-ohjelman sisältösuunnitteluun saatiin valjastettua ideatason resursseja.
Tutkimus osoitti, että kohderyhmän osallistaminen sopii joihinkin television sisältöaiheisiin toisia paremmin. Kohderyhmän tuottama sisältö on hyödynnettävissä, kunhan se menee ammattimaisen sisältötuotantoprosessin läpi. Yhteiskehittelyssä TV-ammattilaisten on käytettävä luovaa diktatuuria sisällön jalostamiseksi haluttuun suuntaan. Jatkossa sosiaalisen median luoma sisältötuotannon vallankumous ja internetyhteisöt madaltavat katsojien osallistamista entisestään television sisältötyöhön.
Opinnäytteen tavoitteena oli selvittää, miten rajatun kohderyhmän osallistamista voidaan hyödyntää uuden eroa käsittelevän TV-ohjelman konseptoinnissa ja millainen eroaiheinen TV-konsepti yhteiskehittelyn tuloksena syntyy. Tutkimuksessa selvitettiin, mitä hyötyä yhteiskehittelystä on TV-ohjelman sisältötyössä. Yhteiskehittelyä ja osallistavaa suunnittelua ei juurikaan käytetä TV-sisältöjen kehittelyssä Suomessa, ja se on kansainvälisestikin uutta.
Tämän laadullisesti toteutetun opinnäytteen tutkimusstrategiana oli tapaustutkimus ja tutkimusmetodina toimintatutkimus. Eroaiheisen ohjelmasuunnitelman ideointi tapahtui osallistamalla eron kokeneita henkilöitä. Osallistujien ideat kerättiin nimettömän kyselylomakkeen, ryhmähaastatteluiden ja yksilöhaastatteluiden muodossa. Kyselylomakkeessa oli käytössä strukturoidut avoimet kysymykset. Eroryhmissä tehdyt ryhmähaastattelut ja erilliset yksilöhaastattelut noudattivat puolistrukturoitua teemahaastattelua. Opinnäytetyötä varten tutkittiin myös aiheeseen liittyvää lähdemateriaalia ja haastateltiin suomalaisia TV:n sisältöammattilaisia osallistamisesta.
Eronneiden kokemusasiantuntijuus toi TV-konseptiin ero-aihetta syventäviä näkökulmia. Kohderyhmän osallistaminen nosti esiin konkreettisia ohjelmaelementtejä, joita ei muilla metodeilla olisi ollut mahdollista tavoittaa. Yhteiskehittelyn kautta TV-ohjelman sisältösuunnitteluun saatiin valjastettua ideatason resursseja.
Tutkimus osoitti, että kohderyhmän osallistaminen sopii joihinkin television sisältöaiheisiin toisia paremmin. Kohderyhmän tuottama sisältö on hyödynnettävissä, kunhan se menee ammattimaisen sisältötuotantoprosessin läpi. Yhteiskehittelyssä TV-ammattilaisten on käytettävä luovaa diktatuuria sisällön jalostamiseksi haluttuun suuntaan. Jatkossa sosiaalisen median luoma sisältötuotannon vallankumous ja internetyhteisöt madaltavat katsojien osallistamista entisestään television sisältötyöhön.