Sosiaalisen median käyttöstrategia elokuvateatteri Bio Säteelle
Savela, Jesse (2014)
Savela, Jesse
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405147944
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405147944
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on sosiaalisen median käyttöstrategian luominen mänttäläiselle elokuvateatteri Bio Säteelle. Tutkimuksen tarkoituksena on saada tietoa ihmisten tavoista käyttää sosiaalista mediaa ja kartoittaa heidän kiinnostuksiaan sen avulla. Opinnäytetyö kysely toteutettiin sähköisellä lomakkeella, jota sosiaalisessa mediassa levitettiin mahdollisimman monelle vastaajalle. Tämän lisäksi haastateltiin ihmisiä kulkemalla ympäri kaupunkia. Kysely toteutettiin kahdessa osassa keväällä 2013 ja kesällä 2013. Saadut vastaukset käsiteltiin Microsoft Excel-ohjelmalla. Opinnäytetyön teoriaosuus pohjautuu erilaisten sosiaalista mediaa käsittelevien uutisartikkelien, tehtyjen tutkimusten ja muiden sosiaalista mediaa käsitelevien lähteiden pohjalle.
Tutkimustulosten pohjalta on rakennettu sosiaalisen median käyttöstrategia Mänttä-seuran omistamalle Bio Säteelle. Toteutettu tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen, eli määrällinen. Tutkimukseen pyrittiin keräämään tasaisesti ihmisiä sukupuolen ja iän mukaan, tulosten perusteella tähän tavoitteeseen päästiin hyvin ja vastaajia saatiin yhteensä 285 kappaletta. Tuloksista kävi ilmi, että suuri osa vastaajista käyttää sosiaalista mediaa päivittäin, kokevat sen käytön pysyvän samoissa suhteissa kuin nykyään, kokevat siitä olevan hyötyä ammatillisen osaamisen kannalta ja eniten heitä sosiaalisessa mediassa kiinnostaa tarjouksen ja uutuudet. Tutkimuksesta käy myös ilmi se, että mitä vanhempi vastaaja on sitä vähemmän he käyttävät sosiaalista mediaa, myös heidän suhtautuminen sosiaalisen median käyttöön on kielteisempää. Tutkimustulosten perusteella ehdottaisin, että Mänttä-seura panostaisi Bio Säteen markkinoinnissa Facebookia ja Twitteriä, koska niitä vastaajat suosivat eniten.
Tutkimustulosten pohjalta on rakennettu sosiaalisen median käyttöstrategia Mänttä-seuran omistamalle Bio Säteelle. Toteutettu tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen, eli määrällinen. Tutkimukseen pyrittiin keräämään tasaisesti ihmisiä sukupuolen ja iän mukaan, tulosten perusteella tähän tavoitteeseen päästiin hyvin ja vastaajia saatiin yhteensä 285 kappaletta. Tuloksista kävi ilmi, että suuri osa vastaajista käyttää sosiaalista mediaa päivittäin, kokevat sen käytön pysyvän samoissa suhteissa kuin nykyään, kokevat siitä olevan hyötyä ammatillisen osaamisen kannalta ja eniten heitä sosiaalisessa mediassa kiinnostaa tarjouksen ja uutuudet. Tutkimuksesta käy myös ilmi se, että mitä vanhempi vastaaja on sitä vähemmän he käyttävät sosiaalista mediaa, myös heidän suhtautuminen sosiaalisen median käyttöön on kielteisempää. Tutkimustulosten perusteella ehdottaisin, että Mänttä-seura panostaisi Bio Säteen markkinoinnissa Facebookia ja Twitteriä, koska niitä vastaajat suosivat eniten.