Laatu - Kuljetusvirheet (KYVA)
Hepola, Liisa (2014)
Hepola, Liisa
Lapin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405147941
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405147941
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty Outokumpu Stainless Oy:n kylmävalssaamo 1:lle. Työn tavoitteena oli kuvata kuljetus- ja lähetysalueen laadun tekemisen nykytila ja kartoittaa kuljetusvirheiden laadun parantamiseen tähtäävät tärkeimmät kehittämiskohteet työ- ja käyttäjäkierrosohjeiden sekä mekaniikan osalta. Kuljetusvirheiden lisäksi työ kattaa myös prosessivirheen 320. Työssä käsiteltiin ainoastaan neljää yleisintä kuljetusvirhettä 420,421,424 ja 429. Painopiste oli rullan sisäkehävirheen (420) tarkastelussa, sillä se on kuljetusvirheistä yleisin ja alueen suurin laatukustannusten aiheuttaja.
Työn aihe valikoitui aiheen ajankohtaisuuden vuoksi. Rullan sisäkehävirheiden (420) määrät olivat lähteneet kasvuun vuoden 2012 aikana. Tämän yhden virheen kasvu vaikutti koko alueen laatukustannuksiin merkittävästi. Tavoitteena oli kartoittaa alueen laadun kehittämiskohteet erityisesti virheen 420 osalta, jotta laatukustannukset saataisiin palautettua normaalitasolle.
Työ aloitettiin tutustumalla kuljetusvirheiden historiatietoihin, joiden perusteella saa-tiin kokonaiskäsitys virhemäärien kehityksestä kylmävalssaamolla. Kuljetusvirheiden ja erityisesti 420-virheiden vuoksi romutettuja rullia kuljettaneita nostureita selvitettiin materiaalisiirron kuljetus- ja varastointijärjestelmän (MAKUVA) avulla, jotta ongelmakohtiin päästiin käsiksi. Lisäksi tutustuttiin leikkauslinjoilla tapahtuvaan pinnan-tarkastuksen toimintaan eniten 420-virheitä romuttaneilla linjoilla. Korvaamattomana apuna olivat lukuisat keskustelut kuljetus- ja lähetysalueen, leikkauslinjojen sekä nosturihuollon henkilöstön kanssa.
Työn tuloksena saatiin selville kuljetus- ja lähetysalueen keskeisimmät laadun tekemisen kehityskohteet ja ymmärrys miten ja miksi virheitä pääsee syntymään. 420-virheen osalta tehtiin myös merkittäviä korjaavia toimenpiteitä virheiden vähentämiseksi. Kaiken kaikkiaan kuljetusvirheiden kasvu paljastui monen tekijän summaksi, mutta tärkeimmät syyt saatiin poimittua ja niihin puututtua.
Työn aihe valikoitui aiheen ajankohtaisuuden vuoksi. Rullan sisäkehävirheiden (420) määrät olivat lähteneet kasvuun vuoden 2012 aikana. Tämän yhden virheen kasvu vaikutti koko alueen laatukustannuksiin merkittävästi. Tavoitteena oli kartoittaa alueen laadun kehittämiskohteet erityisesti virheen 420 osalta, jotta laatukustannukset saataisiin palautettua normaalitasolle.
Työ aloitettiin tutustumalla kuljetusvirheiden historiatietoihin, joiden perusteella saa-tiin kokonaiskäsitys virhemäärien kehityksestä kylmävalssaamolla. Kuljetusvirheiden ja erityisesti 420-virheiden vuoksi romutettuja rullia kuljettaneita nostureita selvitettiin materiaalisiirron kuljetus- ja varastointijärjestelmän (MAKUVA) avulla, jotta ongelmakohtiin päästiin käsiksi. Lisäksi tutustuttiin leikkauslinjoilla tapahtuvaan pinnan-tarkastuksen toimintaan eniten 420-virheitä romuttaneilla linjoilla. Korvaamattomana apuna olivat lukuisat keskustelut kuljetus- ja lähetysalueen, leikkauslinjojen sekä nosturihuollon henkilöstön kanssa.
Työn tuloksena saatiin selville kuljetus- ja lähetysalueen keskeisimmät laadun tekemisen kehityskohteet ja ymmärrys miten ja miksi virheitä pääsee syntymään. 420-virheen osalta tehtiin myös merkittäviä korjaavia toimenpiteitä virheiden vähentämiseksi. Kaiken kaikkiaan kuljetusvirheiden kasvu paljastui monen tekijän summaksi, mutta tärkeimmät syyt saatiin poimittua ja niihin puututtua.