Kirjanpitäjän ja asiakkaan yhteistyö : Kirjanpidon opas yrittäjälle
Välimäki, Petra (2014)
Välimäki, Petra
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405147914
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405147914
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aihe syntyi huomiosta, että kirjanpitäjän ja asiakkaan välistä kommunikaatiota voisi parantaa. Kirjanpitäjä on alansa asiantuntija, joka tarjoaa osaamistaan asiakkaille kirjanpitopalvelujen muodossa. Usein asiakas saattaa tietää kirjanpidosta niin vähän, että hänen ja kirjanpitäjän välinen vuorovaikutus vaikeutuu. Asiakkailla saattaa myös olla vanhentuneita käsityksiä siitä, että kirjanpitoa tehtäisiin vain verottajaa varten. Opinnäytetyön tavoite oli tarkastella kirjanpitäjän työtä asiakaspalvelun näkökulmasta.
Opinnäytetyön tarkoitus oli kehittää työkalu, jonka avulla voitaisiin parantaa asiakkaan ja kirjanpitäjän välistä kommunikaatiota. Työkaluksi syntyi tilitoimisto Homeros Oy:n asiakkaille tehty opas kirjanpidon peruskäsitteistä ja kirjanpidon prosessista. Oppaasta tehtiin kaksi versiota, toinen toiminimille ja toinen osakeyhtiöille. Koska oppaat tehtiin tukemaan Homeros Oy:n liiketoimintaa niiden sisältö pidetään salaisena.
Asiakassuhteen parantamiseksi kirjanpitäjien ja tilitoimistojen pitää tuottaa sellaista lisäarvoa asiakkaalle, jonka asiakas kokee erityiseksi ja arvokkaaksi. Asiakasta voidaan motivoida yhteistyöhön selittämällä kirjanpidon tuottamia hyötyjä. Asiakkaalle voidaan myös tarjota täysin uusia palveluja tai korostaa asiakassuhteessa jo olevien toimintojen hyötyjä. Kirjanpito on lakien säätelemää, joten kirjanpitäjän ja tilitoimiston tulee tietää kaikessa asiakasneuvonnassaan, miten vastuunjako asiakassuhteessa jakautuu.
Yrittäjän kirjanpidon ulkoistamisen hyödyt ovat monet. Tärkeää on, että asiat tulee tehtyä lainsäädännön, säädösten ja ohjeiden vaatimalla tavalla, jotta niiden laiminlyönnistä ei tule seuraamuksia. Tärkein kirjanpidon tuottama hyöty on asiakkaalle tuotettu informaatio hänen yrityksensä talouden ohjaamista varten. Yrittäjän, joka haluaa keskittyä ydinliiketoimintaansa, kannattaa ulkoistaa kirjanpitonsa. Kun kirjanpitäjä saa asiakaan ymmärtämään, mitä hyötyjä kirjanpidosta hänelle koituu, voi yhteistyö kirjanpitäjän kanssa kehittyä edelleen. Asiakaspalvelu on kirjanpitäjän työssä ajankohtainen aihe. Tulevaisuudessa asiakkaat osaavat entistä paremmin vaatia palveluun parempaa sisältöä.
Opinnäytetyön tarkoitus oli kehittää työkalu, jonka avulla voitaisiin parantaa asiakkaan ja kirjanpitäjän välistä kommunikaatiota. Työkaluksi syntyi tilitoimisto Homeros Oy:n asiakkaille tehty opas kirjanpidon peruskäsitteistä ja kirjanpidon prosessista. Oppaasta tehtiin kaksi versiota, toinen toiminimille ja toinen osakeyhtiöille. Koska oppaat tehtiin tukemaan Homeros Oy:n liiketoimintaa niiden sisältö pidetään salaisena.
Asiakassuhteen parantamiseksi kirjanpitäjien ja tilitoimistojen pitää tuottaa sellaista lisäarvoa asiakkaalle, jonka asiakas kokee erityiseksi ja arvokkaaksi. Asiakasta voidaan motivoida yhteistyöhön selittämällä kirjanpidon tuottamia hyötyjä. Asiakkaalle voidaan myös tarjota täysin uusia palveluja tai korostaa asiakassuhteessa jo olevien toimintojen hyötyjä. Kirjanpito on lakien säätelemää, joten kirjanpitäjän ja tilitoimiston tulee tietää kaikessa asiakasneuvonnassaan, miten vastuunjako asiakassuhteessa jakautuu.
Yrittäjän kirjanpidon ulkoistamisen hyödyt ovat monet. Tärkeää on, että asiat tulee tehtyä lainsäädännön, säädösten ja ohjeiden vaatimalla tavalla, jotta niiden laiminlyönnistä ei tule seuraamuksia. Tärkein kirjanpidon tuottama hyöty on asiakkaalle tuotettu informaatio hänen yrityksensä talouden ohjaamista varten. Yrittäjän, joka haluaa keskittyä ydinliiketoimintaansa, kannattaa ulkoistaa kirjanpitonsa. Kun kirjanpitäjä saa asiakaan ymmärtämään, mitä hyötyjä kirjanpidosta hänelle koituu, voi yhteistyö kirjanpitäjän kanssa kehittyä edelleen. Asiakaspalvelu on kirjanpitäjän työssä ajankohtainen aihe. Tulevaisuudessa asiakkaat osaavat entistä paremmin vaatia palveluun parempaa sisältöä.