Viittomakielentulkin ja liikenneopettajan näkemyksiä moniammatillisesta yhteistyöstä autokoulutulkkauksessa
Heinonen, Anne (2014)
Heinonen, Anne
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405147912
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405147912
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite on tuoda ilmi viittomakielentulkin ja liikenneopettajan näkemyksiä moniammatillisesta yhteistyöstä autokoulutulkkauksessa. Tutkimusmenetelmänä olen käyttänyt
puolistrukturoitua teemahaastattelua. Tutkimukseeni olen haastatellut yhtä viittomakielentulkkia ja yhtä liikenneopettajaa yksilöhaastatteluna kesällä 2013. Haastatteluissa ei käy ilmi, ovatko haastattelemani
henkilöt tehneet yhteistyötä aiemmin yhdessä. Koska haastateltavia on vain kaksi, tuloksia ei ole
yleistettävissä.
Lisäksi opinnäytetyöni sisältää liitesivun viittomakielentulkin käytöstä liikenneopettajille. Liitesivu on kirjoitettu opinnäytetyön tilaajan, oululaisen liikennekoulu Safetycarin, toivomuksesta. Työelämäohjaaja
on Anssi Mäkeläinen.
Opinnäytetyössä on kaksi tutkimuskysymystä. Ensimmäinen tutkimuskysymys on, kuinka viittomakielentulkin ja liikenneopettajan moniammatillinen yhteistyö ilmenee autokoulutulkkauksessa. Toisella tutkimuskysymyksellä halusin kartoittaa yhteistyön haasteita sekä mitä parannusehdotuksia
tulkilla ja opettajalla on.
Aihetta ei ole tutkittu ennen. Toivon, että opinnäytetyöni saa sekä tulkit että opettajat tiedostamaan moniammatillisen yhteistön merkityksen sekä millaista tukea heiltä odotetaan. Uskon myös liitesivun tulkin käytöstä olevan hyödyllinen liikenneopettajille.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että yhteistyö ilmenee paljon keskustelun eli dialogisuuden kautta. Opettaja ja tulkki keskustelevat yhdessä esimerkiksi ennakkomateriaalista sekä opettajan puherytmityksestä. Tulkki saattaa tarvita selvennystä oppitunnin teoriasta. Ajotunteja varten tulkki opettaa opettajalle muutamia viittomia, joita hän voi käyttää asiakkaan kanssa ajotunteja helpottaakseen.
Tulkin vaihtuvuus koettiin haasteeksi. Molemmat haastateltavat toivoivat, että autokoulutulkkausta pidettäisiin opetustulkkaus-tilanteena, jolloin tulkki ei vaihtuisi. Sen lisäksi opettaja kokee yhteistyötä hidastavaksi asiaksi tulkin, jolla ei ole aiempaa kokemusta autokoulusta.
puolistrukturoitua teemahaastattelua. Tutkimukseeni olen haastatellut yhtä viittomakielentulkkia ja yhtä liikenneopettajaa yksilöhaastatteluna kesällä 2013. Haastatteluissa ei käy ilmi, ovatko haastattelemani
henkilöt tehneet yhteistyötä aiemmin yhdessä. Koska haastateltavia on vain kaksi, tuloksia ei ole
yleistettävissä.
Lisäksi opinnäytetyöni sisältää liitesivun viittomakielentulkin käytöstä liikenneopettajille. Liitesivu on kirjoitettu opinnäytetyön tilaajan, oululaisen liikennekoulu Safetycarin, toivomuksesta. Työelämäohjaaja
on Anssi Mäkeläinen.
Opinnäytetyössä on kaksi tutkimuskysymystä. Ensimmäinen tutkimuskysymys on, kuinka viittomakielentulkin ja liikenneopettajan moniammatillinen yhteistyö ilmenee autokoulutulkkauksessa. Toisella tutkimuskysymyksellä halusin kartoittaa yhteistyön haasteita sekä mitä parannusehdotuksia
tulkilla ja opettajalla on.
Aihetta ei ole tutkittu ennen. Toivon, että opinnäytetyöni saa sekä tulkit että opettajat tiedostamaan moniammatillisen yhteistön merkityksen sekä millaista tukea heiltä odotetaan. Uskon myös liitesivun tulkin käytöstä olevan hyödyllinen liikenneopettajille.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että yhteistyö ilmenee paljon keskustelun eli dialogisuuden kautta. Opettaja ja tulkki keskustelevat yhdessä esimerkiksi ennakkomateriaalista sekä opettajan puherytmityksestä. Tulkki saattaa tarvita selvennystä oppitunnin teoriasta. Ajotunteja varten tulkki opettaa opettajalle muutamia viittomia, joita hän voi käyttää asiakkaan kanssa ajotunteja helpottaakseen.
Tulkin vaihtuvuus koettiin haasteeksi. Molemmat haastateltavat toivoivat, että autokoulutulkkausta pidettäisiin opetustulkkaus-tilanteena, jolloin tulkki ei vaihtuisi. Sen lisäksi opettaja kokee yhteistyötä hidastavaksi asiaksi tulkin, jolla ei ole aiempaa kokemusta autokoulusta.