Teaching Unity3D in Game Programming Module
Nelimarkka, Paavo (2014)
Nelimarkka, Paavo
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405147880
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405147880
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa Jyväskylän Ammattikorkeakoululle hyvä ohjeistus ja
tietolähde Game Programming valinnaismoduulin perustaksi. Tarkoituksena oli selvittää mitkä
ominaisuudet ja toiminnot ovat kaikkein tärkeimpiä perusteiden opetuksessa ja kuinka opetus tulisi
toteuttaa.
Opinnäytetyön selvitysosassa käsitellään pelialaa, pelien tuotantoa, pelien kehittämistä
pelimoottorilla, pelimoottoreita opetusympäristössä ja olemassaolevaa opetusta. Työssä
selvitetään myös Game Programming valinnaismoduulin historiaa, kevään 2014 toteutusta ja
kuinka sitä voidaan kehittää.
Työn pääosa on ohjeistus ja tietolähde Unity3D:n opettamiseen. Ohjeistuksessa käsitellään
tuntijakoa, aikataulutusta ja se sisältää myös luentomateriaalia, tutoriaaleja ja tehtäviä. Ohjeistus
käsittelee Unityn välttämättömimmät ominaisuudet ja toiminnot joita opiskelija tarvitsee
luodakseen yksinkertaisen ja toimivan pelin.
Työn pohdintaosassa käydään läpi mitä kirjoittaja oppi, millainen kokemus pelinkehityksen
opettaminen oli ja kuinka kehittää taitoja tulevaisuutta ajatellen
tietolähde Game Programming valinnaismoduulin perustaksi. Tarkoituksena oli selvittää mitkä
ominaisuudet ja toiminnot ovat kaikkein tärkeimpiä perusteiden opetuksessa ja kuinka opetus tulisi
toteuttaa.
Opinnäytetyön selvitysosassa käsitellään pelialaa, pelien tuotantoa, pelien kehittämistä
pelimoottorilla, pelimoottoreita opetusympäristössä ja olemassaolevaa opetusta. Työssä
selvitetään myös Game Programming valinnaismoduulin historiaa, kevään 2014 toteutusta ja
kuinka sitä voidaan kehittää.
Työn pääosa on ohjeistus ja tietolähde Unity3D:n opettamiseen. Ohjeistuksessa käsitellään
tuntijakoa, aikataulutusta ja se sisältää myös luentomateriaalia, tutoriaaleja ja tehtäviä. Ohjeistus
käsittelee Unityn välttämättömimmät ominaisuudet ja toiminnot joita opiskelija tarvitsee
luodakseen yksinkertaisen ja toimivan pelin.
Työn pohdintaosassa käydään läpi mitä kirjoittaja oppi, millainen kokemus pelinkehityksen
opettaminen oli ja kuinka kehittää taitoja tulevaisuutta ajatellen