Bythjul - Websivujen Facelift : Webdesign ja käytettävyys
Raudaskoski, Eevamaria (2014)
Raudaskoski, Eevamaria
Oulun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405147874
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405147874
Tiivistelmä
Tutkielmani tavoitteena on selvittää websivujen käytettävyyden visuaalisia oppeja. Tutkin opinnäytetyössäni websuunnittelun käytettävyyttä syventyen aiheeseen perehtymällä aluksi typografian ja värien teoriaan. Lopuksi pureudun tärkeimpään aiheeseen eli käytettävyyteen erilaisia lähteitä tutkien sekä haastattelemalla verkkomarkkinoinnissa työskenteleviä ammattilaisia.
Lähtökohtana tutkielmalleni on produktioni, jonka tein ruotsalaiselle renkaita ja vanteita verkossa myyvälle yritykselle Bythjulille. Produktioni tavoitteena oli luoda yritykselle päivitetyt websivujen layoutit. Websivujen tärkeimpänä parannuskohteena oli sivujen käytettävyys ja Bythjulin imagon korostaminen. Tutkielmassani halusin syventyä websivujen visuaaliseen suunnitteluun käytettävyyden näkökulmasta saadakseni käytännön työlleni teoriataustaa.
Nettikaupat yleistyvät huimaa vauhtia, ja kilpailijat lisääntyvät. Nettikaupan tärkein väylä ostajien luo ovat websivut, joten yrityksen tulee keskittyä käytettävyyteen eli siihen, että websivut ovat helppokäyttöiset käyttäjän näkökulmasta. Lisäksi websivujen tulee henkiä yritysimagoa ja erottua massasta samalla tunnettuutta lisäten. Toimivien websivujen ansiosta asiakastyytyväisyys ja myyntiluvut lähtevät nousuun.
Lähtökohtana tutkielmalleni on produktioni, jonka tein ruotsalaiselle renkaita ja vanteita verkossa myyvälle yritykselle Bythjulille. Produktioni tavoitteena oli luoda yritykselle päivitetyt websivujen layoutit. Websivujen tärkeimpänä parannuskohteena oli sivujen käytettävyys ja Bythjulin imagon korostaminen. Tutkielmassani halusin syventyä websivujen visuaaliseen suunnitteluun käytettävyyden näkökulmasta saadakseni käytännön työlleni teoriataustaa.
Nettikaupat yleistyvät huimaa vauhtia, ja kilpailijat lisääntyvät. Nettikaupan tärkein väylä ostajien luo ovat websivut, joten yrityksen tulee keskittyä käytettävyyteen eli siihen, että websivut ovat helppokäyttöiset käyttäjän näkökulmasta. Lisäksi websivujen tulee henkiä yritysimagoa ja erottua massasta samalla tunnettuutta lisäten. Toimivien websivujen ansiosta asiakastyytyväisyys ja myyntiluvut lähtevät nousuun.