Kohderyhmän määritteleminen ja tavoittamisen kanavat : Case: Raya Divers
Pöllänen, Kati (2014)
Pöllänen, Kati
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405147818
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405147818
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona suomalaiselle sukelluskeskukselle Raya Diversille. Yritys toimii Etelä-Thaimaassa viidessä eri kohteessa. Opinnäytetyö keskittyy Raya Yain kohteeseen. Työn tarkoitus oli löytää uusi kansainvälinen asiakasryhmä ja tutkia kanavia sen tavoittamiseksi. Raya Di-versin tavoitteena on kasvattaa asiakasmäärää ja myyntituloja Raya Yain saarella. Kootuista tiedoista tehdään Raya Diversille kehittämisehdotukset markkinoinnin tueksi.
Opinnäytetyössä perehdytään teoriaosiossa matkailupalveluiden ostamiseen, jossa käsitellään segmen-tointi ja ostokäyttäytyminen. Lisäksi käsitellään matkailupalveluiden sähköisiä kanavia, joissa keskity-tään sosiaaliseen mediaan. Havaintojen pohjalta määriteltiin opinnäytetyön kohderyhmäksi kiinalaiset. Työssä esitellään yleisesti kiinalaisia matkailijoita, heidän ostokäyttäytymistään matkailupalveluiden hankinnassa ja lisäksi heidän sosiaalisen median kanavia. Kiinalaisten vaihto-opiskelijoiden avusta-mana on esitelty ne sosiaalisen median kanavat, joista voi olla Raya Diversille markkinoinnissa hyö-tyä. Kehittämisehdotuksissa kerrotaan, mitä markkinoinnissa tulisi ottaa huomioon ja kuinka kiinalai-sia tulisi lähestyä.
Opinnnäytetyön tulokseksi saatiin perustiedot kiinalaisista turisteista, heidän matkustuskäyttäytymises-tään sekä ostokäyttäytymisestään matkailupalveluiden hankinnassa. Lisäksi työssä on esitelty sosiaali-sen median kanavat, joita toimeksiantaja voi hyödyntää markkinoinnissaan. Työn tuloksia toimeksian-tajayritys voi hyödyntää pohjatietona markkinoinnin suunnitelulle. Lisäksi myös muut yritykset voivat koottuja tutkimustuloksia käyttää markkinointitoimempiteiden pohjana.
Työn tutkimustuloksista tulee ilmi, että kiinalaiset ovat taloudellisesti järkevä kohderyhmä. Heidän ostovoima ja matkailun suosio kasvaa vuosi vuodelta. Thaimaa on heidän kolmanneksi suosituin lo-makohteensa. Kiinassa tarjontaa matkailupalveluista on paljon ja kilpailu on kovaa, jonka vuoksi tulisi valita tarkoin kanavat sen tavoittaamiseen. Lisäksi kannattaa huomioida kiinalaisten matkailijoiden odotukset, toiveet ja heidän matkustuskäyttäytymisensä.
Opinnäytetyössä perehdytään teoriaosiossa matkailupalveluiden ostamiseen, jossa käsitellään segmen-tointi ja ostokäyttäytyminen. Lisäksi käsitellään matkailupalveluiden sähköisiä kanavia, joissa keskity-tään sosiaaliseen mediaan. Havaintojen pohjalta määriteltiin opinnäytetyön kohderyhmäksi kiinalaiset. Työssä esitellään yleisesti kiinalaisia matkailijoita, heidän ostokäyttäytymistään matkailupalveluiden hankinnassa ja lisäksi heidän sosiaalisen median kanavia. Kiinalaisten vaihto-opiskelijoiden avusta-mana on esitelty ne sosiaalisen median kanavat, joista voi olla Raya Diversille markkinoinnissa hyö-tyä. Kehittämisehdotuksissa kerrotaan, mitä markkinoinnissa tulisi ottaa huomioon ja kuinka kiinalai-sia tulisi lähestyä.
Opinnnäytetyön tulokseksi saatiin perustiedot kiinalaisista turisteista, heidän matkustuskäyttäytymises-tään sekä ostokäyttäytymisestään matkailupalveluiden hankinnassa. Lisäksi työssä on esitelty sosiaali-sen median kanavat, joita toimeksiantaja voi hyödyntää markkinoinnissaan. Työn tuloksia toimeksian-tajayritys voi hyödyntää pohjatietona markkinoinnin suunnitelulle. Lisäksi myös muut yritykset voivat koottuja tutkimustuloksia käyttää markkinointitoimempiteiden pohjana.
Työn tutkimustuloksista tulee ilmi, että kiinalaiset ovat taloudellisesti järkevä kohderyhmä. Heidän ostovoima ja matkailun suosio kasvaa vuosi vuodelta. Thaimaa on heidän kolmanneksi suosituin lo-makohteensa. Kiinassa tarjontaa matkailupalveluista on paljon ja kilpailu on kovaa, jonka vuoksi tulisi valita tarkoin kanavat sen tavoittaamiseen. Lisäksi kannattaa huomioida kiinalaisten matkailijoiden odotukset, toiveet ja heidän matkustuskäyttäytymisensä.