Pakkauskehitysprosessi suunnittelijan näkökulmasta
West, Sini (2014)
West, Sini
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405147760
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405147760
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoitteena oli suunnitella vaatealalla toimivan yrityksen uudelle tuotteelle ekologinen ja kustannustehokas tuotepakkaus, joka toimii vuorovaikutuksessa yrityksen ja kuluttajan välillä. Pakattava tuote oli paperinen kaavapaketti, joka koostuu taitellusta kaava-arkista ja ohjevihosta.
Insinöörityössä tarkasteltiin pakkauskehitysprosessia pakkaussuunnittelijan näkökulmasta ja pyrittiin hahmottamaan kokonaiskuva erityisesti kartonkipakkauksen syntymiseen johtavista vaiheista pakkaustarpeen määrittelystä tuotteen markkinoille tuomiseen asti.
Pakkaus on yrityksen tärkeä markkinointiväline, ja se viestii tuotemielikuvia ja vaikuttaa kuluttajien ostopäätökseen. Onnistuneella pakkaussuunnittelulla edistetään yrityksen liiketoimintaa. Pakkaussuunnittelijan ammattitaitoa vaaditaan pakkausprojektin lähtökohtien analysoimisessa ja niiden toteuttamisessa toimintoina fyysisessä pakkauksessa. Suunnittelijalta vaaditaan teknisen osaamisen ja luovan ajattelun lisäksi tuotekehitysprosessin hahmottamista, pakkauksen tuotantoprosessin hyvää tuntemusta ja pakkauksen ympäristövaikutusten arviointia koko sen elinkaaren ajalta.
Pakkausprojektin tuotantoprosessissa ilmeni ongelmia, jotka liittyivät kartongin nuutattavuuteen. Myös tarkoitukseen sopivan pakkausmateriaalin löytäminen pakkauksen valmistajan tarjoamasta materiaalivalikoimasta oli haastavaa. Näiden ongelmien ratkaisuissa korostui yhteistyön toimivuuden merkitys pakkauksen valmistajan kanssa ja suunnittelijan tietämys pakkauksen toiminnallisista laatuvaatimuksista.
Insinöörityön tuloksena syntyi käsin koottava kartonkipakkaus, joka heijastaa toimeksiantajan arvomaailmaa ja pyrkii vetoamaan kohderyhmäänsä muotoilun, rakenteen ja syvyysvaikutelman avulla. Pakkauksen ulkoasu on muunneltavissa erillisen etiketin avulla tulevia kaavamallistoja varten. Tuotteen julkistamisen jälkeen yritys on saanut uusia jälleenmyyjiä, jotka kuuluvat asetettuun kohderyhmään.
Insinöörityössä tarkasteltiin pakkauskehitysprosessia pakkaussuunnittelijan näkökulmasta ja pyrittiin hahmottamaan kokonaiskuva erityisesti kartonkipakkauksen syntymiseen johtavista vaiheista pakkaustarpeen määrittelystä tuotteen markkinoille tuomiseen asti.
Pakkaus on yrityksen tärkeä markkinointiväline, ja se viestii tuotemielikuvia ja vaikuttaa kuluttajien ostopäätökseen. Onnistuneella pakkaussuunnittelulla edistetään yrityksen liiketoimintaa. Pakkaussuunnittelijan ammattitaitoa vaaditaan pakkausprojektin lähtökohtien analysoimisessa ja niiden toteuttamisessa toimintoina fyysisessä pakkauksessa. Suunnittelijalta vaaditaan teknisen osaamisen ja luovan ajattelun lisäksi tuotekehitysprosessin hahmottamista, pakkauksen tuotantoprosessin hyvää tuntemusta ja pakkauksen ympäristövaikutusten arviointia koko sen elinkaaren ajalta.
Pakkausprojektin tuotantoprosessissa ilmeni ongelmia, jotka liittyivät kartongin nuutattavuuteen. Myös tarkoitukseen sopivan pakkausmateriaalin löytäminen pakkauksen valmistajan tarjoamasta materiaalivalikoimasta oli haastavaa. Näiden ongelmien ratkaisuissa korostui yhteistyön toimivuuden merkitys pakkauksen valmistajan kanssa ja suunnittelijan tietämys pakkauksen toiminnallisista laatuvaatimuksista.
Insinöörityön tuloksena syntyi käsin koottava kartonkipakkaus, joka heijastaa toimeksiantajan arvomaailmaa ja pyrkii vetoamaan kohderyhmäänsä muotoilun, rakenteen ja syvyysvaikutelman avulla. Pakkauksen ulkoasu on muunneltavissa erillisen etiketin avulla tulevia kaavamallistoja varten. Tuotteen julkistamisen jälkeen yritys on saanut uusia jälleenmyyjiä, jotka kuuluvat asetettuun kohderyhmään.