Big data ja yrityksen markkinointi
Perolainen, Pekka (2014)
Perolainen, Pekka
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405147755
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405147755
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä oli tavoitteena tutkia big datan hyödyntämistä yrityksen myyntityössä ja markkinoinnissa. Yrityksillä on mahdollisuuksia käyttää omista tai ulkoisista lähteistä kerättyä tietoa toimintansa tehostamiseen. Yrityksen omat tiedot ovat lähinnä transaktiotietoja, asiakaskorttitietoa, logistiikkadataa tai anturidataa. Kameratallenteet ovat myös osa yritysten keräämää dataa, lainsäädännössä tämä data lasketaan henkilörekisteritiedoksi. Yritysten on mahdollista kerätä, käsitellä ja yhdistellä keräämäänsä tietoa, kun se täyttää lainsäädännössä tiedon käsittelylle määritellyt asiat. Kerättyjen tietojen käytölle on lisäksi eettisiä ja lainsäädännöllisiä rajoitteita.
Big datan hyödyntäminen markkinoinnissa perustuu tehokkaisiin analysointimenetelmiin. Big datan analysointia voidaan tehdä esimerkiksi Hadoop-pohjaisella tietojen rinnakkaiseen käsittelyyn perustuvalla järjestelmällä. Rinnakkaiseen käsittelymalliin perustuvasta Hadoop-pohjaisesta tietojenkäsittelystä on opinnäytetyössä suppea toimintakuvaus. Big datan hallintaan ja analysointiin Hadoop-järjestelmällä on kehitetty omia ohjelmistoja. Näistä ohjelmistoista on tähän opinnäytetyöhön kerätty lyhyt katsaus.
Euroopan unionin henkilötietodirektiivi ja henkilötietolaki ohjaavat tietojen tallennusta ja käsittelyä Suomessa. Nämä ohjaavat henkilörekisterien muodostamista ja tietojen hallintaa. Henkilötietojen käsittelylle tai tietojen siirtämiselle Euroopan talousalueen ulkopuolelle on olemassa tarkat säädökset. Sosiaalisen median palveluja käyttäessään yksityinen henkilö tuottaa runsaasti henkilörekisteriksi luettavaa tietoa. Kun asiakas liittyy yrityksen asiakasrekisteriin, kaikki hänen antamansa tiedot ovat henkilörekisteri-tietoja. Omien tietojen julkituomisessa on palvelujen käyttäjän tunnettava oma vastuunsa.
Big datan hyödyntäminen markkinoinnissa perustuu tehokkaisiin analysointimenetelmiin. Big datan analysointia voidaan tehdä esimerkiksi Hadoop-pohjaisella tietojen rinnakkaiseen käsittelyyn perustuvalla järjestelmällä. Rinnakkaiseen käsittelymalliin perustuvasta Hadoop-pohjaisesta tietojenkäsittelystä on opinnäytetyössä suppea toimintakuvaus. Big datan hallintaan ja analysointiin Hadoop-järjestelmällä on kehitetty omia ohjelmistoja. Näistä ohjelmistoista on tähän opinnäytetyöhön kerätty lyhyt katsaus.
Euroopan unionin henkilötietodirektiivi ja henkilötietolaki ohjaavat tietojen tallennusta ja käsittelyä Suomessa. Nämä ohjaavat henkilörekisterien muodostamista ja tietojen hallintaa. Henkilötietojen käsittelylle tai tietojen siirtämiselle Euroopan talousalueen ulkopuolelle on olemassa tarkat säädökset. Sosiaalisen median palveluja käyttäessään yksityinen henkilö tuottaa runsaasti henkilörekisteriksi luettavaa tietoa. Kun asiakas liittyy yrityksen asiakasrekisteriin, kaikki hänen antamansa tiedot ovat henkilörekisteri-tietoja. Omien tietojen julkituomisessa on palvelujen käyttäjän tunnettava oma vastuunsa.