Asiakkaiden kokemuksia gerontologisesta avososiaalityöstä Tampereella
Markunmäki, Sirpa (2014)
Markunmäki, Sirpa
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405137669
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405137669
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää tamperelaisten kotona asuvien ikäihmisten kokemuksia gerontologisen avososiaalityön palveluiden toteutuksesta ja toimivuudesta. Tutkimusaihetta lähestyttiin asiakaslähtöisyyden käsitteen kautta. Asiakaslähtöisyydellä tarkoitetaan sitä, että asiakkaan tilannetta tarkastellaan vuorovaikutussuhteessa eli dialogissa asiakkaan kanssa ja että asiakas on itse aktiivinen toimija määriteltäessä palveluita ja niille asetettuja tavoitteita. Asiakaslähtöisyyteen kuuluu myös oleellisesti pyrkimys asiakkaan voimavarojen tukemiseen ja vahvistamiseen. Lisäksi tutkimuksella haluttiin tuoda esiin sitä, miten asiakkaat näkevät gerontologisen avososiaalityön palveluohjaajan ja sosiaalityöntekijän roolit.
Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina. Tutkimusta varten haastateltiin yhdeksää tamperelaista ikäihmistä. Aineisto analysoitiin fenomenologis-hermeneuttisella tutkimusotteella. Koska kyseessä on laadullinen tapaustutkimus, tutkimustuloksia ei voida yleistää koskemaan Tampereella tehtävää gerontologista avososiaalityötä laajemmin.
Tutkimustulokset osoittivat, että haastatellut gerontologisen avososiaalityön asiakkaat olivat pääosin hyvin tyytyväisiä saamaansa palveluun. He kokivat saaneensa toivomaansa taloudellista apua ja lisäksi myös psykososiaalista tukea arjessa jaksamiseen ja kotona asumiseen. Vuorovaikutus gerontologisen avososiaalityön henkilökunnan kanssa oli useimpien haastateltujen kokemuksen mukaan ollut kuuntelevaa, aitoa ja asiakasta arvostavaa. Työparitoiminta näkyi asiakkaille siten, että suurin osa heistä kertoi tavanneensa useammin palveluohjaajaa kuin sosiaalityöntekijää. Osa haastatelluista asiakkaista kuitenkin otti ensisijaisesti yhteyttä sosiaalityöntekijään. Haastatellut asiakkaat olivat tietoisia siitä, että sosiaalityöntekijä tekee päätökset toimeentulotuesta.
Tutkimus nosti esiin useitakin kiinnostavia mahdollisuuksia tutkia aihepiiriä edelleen. Tutkimusaihetta olisi mielenkiintoista syventää esimerkiksi havainnointitutkimuksen keinoin. Haastatteluista välittyi lisäksi vahvasti viesti ikäihmisten tarpeesta keskustella vanhuspalveluiden nykytilasta Tampereella
Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina. Tutkimusta varten haastateltiin yhdeksää tamperelaista ikäihmistä. Aineisto analysoitiin fenomenologis-hermeneuttisella tutkimusotteella. Koska kyseessä on laadullinen tapaustutkimus, tutkimustuloksia ei voida yleistää koskemaan Tampereella tehtävää gerontologista avososiaalityötä laajemmin.
Tutkimustulokset osoittivat, että haastatellut gerontologisen avososiaalityön asiakkaat olivat pääosin hyvin tyytyväisiä saamaansa palveluun. He kokivat saaneensa toivomaansa taloudellista apua ja lisäksi myös psykososiaalista tukea arjessa jaksamiseen ja kotona asumiseen. Vuorovaikutus gerontologisen avososiaalityön henkilökunnan kanssa oli useimpien haastateltujen kokemuksen mukaan ollut kuuntelevaa, aitoa ja asiakasta arvostavaa. Työparitoiminta näkyi asiakkaille siten, että suurin osa heistä kertoi tavanneensa useammin palveluohjaajaa kuin sosiaalityöntekijää. Osa haastatelluista asiakkaista kuitenkin otti ensisijaisesti yhteyttä sosiaalityöntekijään. Haastatellut asiakkaat olivat tietoisia siitä, että sosiaalityöntekijä tekee päätökset toimeentulotuesta.
Tutkimus nosti esiin useitakin kiinnostavia mahdollisuuksia tutkia aihepiiriä edelleen. Tutkimusaihetta olisi mielenkiintoista syventää esimerkiksi havainnointitutkimuksen keinoin. Haastatteluista välittyi lisäksi vahvasti viesti ikäihmisten tarpeesta keskustella vanhuspalveluiden nykytilasta Tampereella