Sillankorjaus rautatieympäristössä
Rautiainen, Tommi (2014)
Rautiainen, Tommi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405137653
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405137653
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsiteltiin rautatiesillan korjausprosessia. Työssä esiteltiin yksi esimerkkikohde, johon liittyvät työvaiheet käytiin vaihe vaiheelta. Lisäksi kiinnitettiin huomiota erityisesti rautatieympäristössä tarvittaviin erikoismenetelmiin ja lupa-asioihin, joita tiesiltatyömailla ei tarvitse ottaa huomioon.
Työssä selvitettiin aluksi yleistä tietoa siltojen materiaaleista ja määritelmistä. Tämän jälkeen käytiin läpi radan päällysrakennetta, joihin kuuluu esimerkiksi erilaiset ratapölkyt, kiskot ja niiden kiinnitysmenetelmät sekä rataympäristössä käytössä olevia erikoisrakenteita. Seuraavaksi opinnäytetyössä käsiteltiin radan ja sillan tyypillisimmät korjaustyövaiheet, niiden kriittisimmät kohdat, kuten vedeneristystyöt, erilaiset kuivatusrat-kaisut ja varusteiden uusiminen korjaustyökohteessa.
Seuraavassa vaiheessa kiinnitettiin huomiota turvalliseen työskentelyyn rautatieympäristössä. Sähköistetyllä rataosuudella työskennellessä täytyy tietää monta asiaa, ennen kuin siellä voidaan turvallisesti tehdä töitä. Kaikilla työntekijöillä täytyy olla tietyt kurssit käytynä, jotta voi edes tulla rautatieympäristöön töihin. Myös tarvittavien lupien saaminen ennen töiden aloittamista, jännitekatkosta lähtien, käydään työssä läpi.
Viimeisenä kohtana käsiteltiin oikea esimerkkikohde, joka sijaitsee Vantaan Myyrmäessä. Kohteen korjaus tapahtui kesän 2013 aikana, ja siitä käytiin läpi urakan aikataulu, kriittisimmät työvaiheet sekä kohteelle vaativimmat turvallisuusriskit. Rautatiesillan korjausprosessin onnistumisen kannalta tärkeimpänä tekijänä voidaan pitää aikataulussa pysymistä, koska sakot viivästymisestä ovat huomattavan suuria. Lisäksi työskentelyaikojen huomioon ottaminen, pätevyyden omaavien työntekijöiden saanti sekä olosuhteiden vaikutus työskentelyyn vaikuttavat urakan onnistumiseen.
Työssä selvitettiin aluksi yleistä tietoa siltojen materiaaleista ja määritelmistä. Tämän jälkeen käytiin läpi radan päällysrakennetta, joihin kuuluu esimerkiksi erilaiset ratapölkyt, kiskot ja niiden kiinnitysmenetelmät sekä rataympäristössä käytössä olevia erikoisrakenteita. Seuraavaksi opinnäytetyössä käsiteltiin radan ja sillan tyypillisimmät korjaustyövaiheet, niiden kriittisimmät kohdat, kuten vedeneristystyöt, erilaiset kuivatusrat-kaisut ja varusteiden uusiminen korjaustyökohteessa.
Seuraavassa vaiheessa kiinnitettiin huomiota turvalliseen työskentelyyn rautatieympäristössä. Sähköistetyllä rataosuudella työskennellessä täytyy tietää monta asiaa, ennen kuin siellä voidaan turvallisesti tehdä töitä. Kaikilla työntekijöillä täytyy olla tietyt kurssit käytynä, jotta voi edes tulla rautatieympäristöön töihin. Myös tarvittavien lupien saaminen ennen töiden aloittamista, jännitekatkosta lähtien, käydään työssä läpi.
Viimeisenä kohtana käsiteltiin oikea esimerkkikohde, joka sijaitsee Vantaan Myyrmäessä. Kohteen korjaus tapahtui kesän 2013 aikana, ja siitä käytiin läpi urakan aikataulu, kriittisimmät työvaiheet sekä kohteelle vaativimmat turvallisuusriskit. Rautatiesillan korjausprosessin onnistumisen kannalta tärkeimpänä tekijänä voidaan pitää aikataulussa pysymistä, koska sakot viivästymisestä ovat huomattavan suuria. Lisäksi työskentelyaikojen huomioon ottaminen, pätevyyden omaavien työntekijöiden saanti sekä olosuhteiden vaikutus työskentelyyn vaikuttavat urakan onnistumiseen.