Työnjohtajan työhön perehdyttäminen
Sallinen, Jari (2014)
Sallinen, Jari
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405137650
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405137650
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön tutkimuskohteena oli Autotalo Hartikaisen Joensuussa työskentelevien työnjohtajien työhön perehdyttäminen. Työssä kartoitettiin työnjohtajien saamaa perehdytystä, sen toimivuutta ja heikkouksia. Tarkoituksena on parantaa perehdyttämisen laatua entisestään.
Perehdyttäminen helpottaa työntekijän sopeutumista työyhteisöön ja työtehtävien oppimista sekä sitouttaa työntekijän työyhteisöön. Hyvin toimiva perehdyttäminen parantaa yrityksen julkisuuskuvaa, vähentää työntekijöiden poissaoloja, tapaturmia ja työssä sattuneiden virheiden määrää. Ohjaukseen käytetty aika saadaan takaisin myöhemmin onnistuneella ja nopeutuneella työpanoksella sekä motivoituneella työntekijällä.
Kaikille Joensuun toimipisteen työnjohtajille suoritettiin kysely marraskuussa 2013. Se osoitti perehdyttämisen tason olevan melko hyvin toteutettu suurimmalta osaltaan. Kyselyn lisäksi työnjohtajien kanssa keskusteltiin perehdyttämisestä ja sen tarpeellisuudesta useampaan otteeseen.
Työntuloksena saatiin selville joitakin puutteita perehdytyksessä. Uudella työntekijällä tulisi olla yksi vastuuhenkilö, joka avustaa epäselvissä asioissa. Työvälineet ja työtilat tulee esitellä uudelle työntekijälle perusteellisesti. Eniten uusi työntekijä tarvitsee tukea erilaisten ohjelmistojen ja laskutuskäytäntöjen oppimisessa, koska ne ovat jokaiselle automerkille omansa eikä niitä ole mahdollista koulussa opetella.
Perehdyttäminen helpottaa työntekijän sopeutumista työyhteisöön ja työtehtävien oppimista sekä sitouttaa työntekijän työyhteisöön. Hyvin toimiva perehdyttäminen parantaa yrityksen julkisuuskuvaa, vähentää työntekijöiden poissaoloja, tapaturmia ja työssä sattuneiden virheiden määrää. Ohjaukseen käytetty aika saadaan takaisin myöhemmin onnistuneella ja nopeutuneella työpanoksella sekä motivoituneella työntekijällä.
Kaikille Joensuun toimipisteen työnjohtajille suoritettiin kysely marraskuussa 2013. Se osoitti perehdyttämisen tason olevan melko hyvin toteutettu suurimmalta osaltaan. Kyselyn lisäksi työnjohtajien kanssa keskusteltiin perehdyttämisestä ja sen tarpeellisuudesta useampaan otteeseen.
Työntuloksena saatiin selville joitakin puutteita perehdytyksessä. Uudella työntekijällä tulisi olla yksi vastuuhenkilö, joka avustaa epäselvissä asioissa. Työvälineet ja työtilat tulee esitellä uudelle työntekijälle perusteellisesti. Eniten uusi työntekijä tarvitsee tukea erilaisten ohjelmistojen ja laskutuskäytäntöjen oppimisessa, koska ne ovat jokaiselle automerkille omansa eikä niitä ole mahdollista koulussa opetella.