Käyttökokemuksia tukiviittomien itsenäisestä opiskelusta VINSKI-videomateriaalin avulla Lakkamaan asumisyksikössä
Maja, Tiina; Turula, Sara (2014)
Maja, Tiina
Turula, Sara
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405137540
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405137540
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kehittää Lakkamaan asumisyksikön ohjaajien ja tukiviittomista hyötyvien asukkaiden välistä kommunikaatiota. Lakkamaan asumisyksikkö on osa Etevan Raaseporin asumispalveluita. Valmistimme heille opinnäytetyömme produktina räätälöidyn, itsenäisesti opiskeltavan, videopohjaisen VINSKI-verkkomateriaalipaketin.
Järjestimme asumisyksikössä työskenteleville ohjaajille materiaalin käyttökoulutuksen ja heidän tehtävänään oli opiskella itsenäisesti materiaalin sisältämät viittomat viiden viikon aikana. Tämän jälkeen teetimme heille kyselyn, jossa tiedustelimme heidän käyttökokemuksiaan liittyen VINSKIin. Lisäksi havainnoimme asumisyksikön arkea viittomakommunikaation käytön näkökulmasta.
Päätimme havainnoida Lakkamaan arkea, sillä tällä menetelmällä saimme seurata mahdollisimman autenttisia kommunikaatiotilanteita ohjaajien ja asukkaiden välillä. Havainnoimalla huomasimme, että osa ohjaajista käyttää viittomia puheen tukena ja osa ei. Suurin osa ohjaajista koki itseopiskeltavan materiaalin laajuuden riittäväksi. Tämän materiaalipaketin lisäksi useat kyselyyn vastanneista toivoivat opetusta tai ohjausta itsenäisen opiskelun tueksi.
Kyselyn ja havainnoinnin kautta hankitut tutkimustulokset eivät ole suoraan yleistettävissä vastaaviin asumisyksikköihin. Tuottamamme materiaali valmistettiin Lakkamaan toiveet huomioon ottaen. Tuloksista voidaan saada apua vastaavan materiaalin tuottamista suunnitellessa.
Toivomme opinnäytetyömme produktin sekä tutkimustuloksen vaikuttavan positiivisesti Lakkamaan asumisyksikön kommunikoinnin haasteisiin. Tarkoituksena on, että tuottamamme materiaali jää ohjaajien käyttöön ja sitä hyödynnetään osana uuden työntekijän työhön perehdytystä. Opinnäytetyömme on yksi tapa toteuttaa itseopiskeltava verkkomateriaali. Tulevaisuudessa teknologiset mahdollisuudet viittomien opettamisessa ja opiskelussa tulevat kasvamaan laitteistojen ja yhteyksien kehittyessä. Työstämme saa esimerkkejä videomateriaalin tuottamisesta verkossa.
Järjestimme asumisyksikössä työskenteleville ohjaajille materiaalin käyttökoulutuksen ja heidän tehtävänään oli opiskella itsenäisesti materiaalin sisältämät viittomat viiden viikon aikana. Tämän jälkeen teetimme heille kyselyn, jossa tiedustelimme heidän käyttökokemuksiaan liittyen VINSKIin. Lisäksi havainnoimme asumisyksikön arkea viittomakommunikaation käytön näkökulmasta.
Päätimme havainnoida Lakkamaan arkea, sillä tällä menetelmällä saimme seurata mahdollisimman autenttisia kommunikaatiotilanteita ohjaajien ja asukkaiden välillä. Havainnoimalla huomasimme, että osa ohjaajista käyttää viittomia puheen tukena ja osa ei. Suurin osa ohjaajista koki itseopiskeltavan materiaalin laajuuden riittäväksi. Tämän materiaalipaketin lisäksi useat kyselyyn vastanneista toivoivat opetusta tai ohjausta itsenäisen opiskelun tueksi.
Kyselyn ja havainnoinnin kautta hankitut tutkimustulokset eivät ole suoraan yleistettävissä vastaaviin asumisyksikköihin. Tuottamamme materiaali valmistettiin Lakkamaan toiveet huomioon ottaen. Tuloksista voidaan saada apua vastaavan materiaalin tuottamista suunnitellessa.
Toivomme opinnäytetyömme produktin sekä tutkimustuloksen vaikuttavan positiivisesti Lakkamaan asumisyksikön kommunikoinnin haasteisiin. Tarkoituksena on, että tuottamamme materiaali jää ohjaajien käyttöön ja sitä hyödynnetään osana uuden työntekijän työhön perehdytystä. Opinnäytetyömme on yksi tapa toteuttaa itseopiskeltava verkkomateriaali. Tulevaisuudessa teknologiset mahdollisuudet viittomien opettamisessa ja opiskelussa tulevat kasvamaan laitteistojen ja yhteyksien kehittyessä. Työstämme saa esimerkkejä videomateriaalin tuottamisesta verkossa.