Suomalaisyritysten toiminnan kasvattaminen Saksassa
Uotila, Janne (2014)
Uotila, Janne
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405137522
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405137522
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii suomalaisyritysten toiminnan kasvattamista Saksassa. Kasvun luominen on koko Suomen kansantalouden kannalta tärkeää, jotta pystymme rahoittamaan yhteiskuntamme kasvavat kustannukset. Saksa on suomalaisyrityksille merkittävä markkina-alue, sillä se on Suomen toiseksi tärkein vientimaa ja Euroopan suurin talous.
Tutkimuksessa käsitellään yrityksen kansainväliseen kasvuun vaadittavia resursseja ja Saksan markkina-alueen toiminnan kasvattamiseen vaikuttavia tekijöitä. Saksan toimintaympäristön kartoituksessa on käytetty PESTEL-toimintaympäristöanalyysia.
Tiedonkeruussa käytettiin kyselylomaketta, joka lähetettiin Saksalais-Suomalaisen kauppakamarin ja ELY-keskuksen kautta Saksassa toimiville suomalaisyrityksille. Tutkimuksen toimeksiantajana toimi Aktive International Oy. Tutkimuksen teoriaosassa on käytetty sekä kotimaista että ulkomaista lähdekirjallisuutta.
Tutkimuksesta kävi ilmi, ettei Saksassa ole merkittäviä toiminnan kasvattamista haittaavia tekijöitä. Suomalaisyritykset kokevat, että Saksan markkinoilla on tilaa kasvaa, mutta yrityksen tunnettuuden kasvattamiseen ei panosteta riittävästi.
Tutkimuksessa käsitellään yrityksen kansainväliseen kasvuun vaadittavia resursseja ja Saksan markkina-alueen toiminnan kasvattamiseen vaikuttavia tekijöitä. Saksan toimintaympäristön kartoituksessa on käytetty PESTEL-toimintaympäristöanalyysia.
Tiedonkeruussa käytettiin kyselylomaketta, joka lähetettiin Saksalais-Suomalaisen kauppakamarin ja ELY-keskuksen kautta Saksassa toimiville suomalaisyrityksille. Tutkimuksen toimeksiantajana toimi Aktive International Oy. Tutkimuksen teoriaosassa on käytetty sekä kotimaista että ulkomaista lähdekirjallisuutta.
Tutkimuksesta kävi ilmi, ettei Saksassa ole merkittäviä toiminnan kasvattamista haittaavia tekijöitä. Suomalaisyritykset kokevat, että Saksan markkinoilla on tilaa kasvaa, mutta yrityksen tunnettuuden kasvattamiseen ei panosteta riittävästi.