Surffimatkailuyritysten markkinoinnin ja saatavuuden parantaminen
Kukkohovi, Krista; Ahokas, Kiri-Maria (2014)
Kukkohovi, Krista
Ahokas, Kiri-Maria
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405137508
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405137508
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö laadittiin toimeksiantona Helsingissä operoivalle surffimatkoja järjestävälle Pacific Surf Travels yritykselle. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää mitä markkinointikeinoja käyttäen kohderyhmä saavutetaan parhaiten sekä mitä toiveita heillä on matkan suhteen. Lisäksi tarkastelimme muita samankaltaisia yrityksiä Pohjoismaissa.
Tutkimus aloitettiin yhdessä Pacific Surf Travelsin kanssa, mutta toimeksiannon yhteisymmärryksen, sekä tapaamisien ja ajanpuutteen vuoksi jatkoimme työtä itsenäisesti. Pacific Surf Travels oli kuitenkin mukana tutkimuksessamme sen vertailtavuuden takia. Käytimme yritystä haastatteluissa esimerkkinä keskustellessamme surffimatkailuyritysten tarjonnasta.
Opinnäytetyössä tarkastelimme sosiaalisen median markkinoinnin vaikutusta kohderyhmän ostopäätöksiin, sekä selvitimme mistä ja miten he etsivät tietoa surffimatkailusta ja alan yrityksistä. Kohderyhmäksi valitsimme nuoret 20–35-vuotiaat itsenäiset aikuiset, joilla on aikaisempaa surffaustaustaa.
Käytimme tutkimusmenetelmänä teemahaastattelua, johon valitsimme kohderyhmään sopivat neljä henkilöä. Haastattelut olivat keskimäärin 45 minuutin pituisia ja ne suoritettiin kahviloissa sekä Skype verkkopuheluiden välityksellä. Teimme myös benchmarkingia Pacific Surf Travelsin kaltaisia yrityksiä vertaillen.
Tekemiemme haastatteluiden sekä benchmarkingin tuloksista nousi selvästi esille sosiaalisen median tärkeys nykyajan markkinoinnissa. Muita tärkeitä seikkoja olivat yrityksen ammattimaisuus sekä kyky markkinoida itseään kohderyhmään vetoavin keinoin.
Tutkimus aloitettiin yhdessä Pacific Surf Travelsin kanssa, mutta toimeksiannon yhteisymmärryksen, sekä tapaamisien ja ajanpuutteen vuoksi jatkoimme työtä itsenäisesti. Pacific Surf Travels oli kuitenkin mukana tutkimuksessamme sen vertailtavuuden takia. Käytimme yritystä haastatteluissa esimerkkinä keskustellessamme surffimatkailuyritysten tarjonnasta.
Opinnäytetyössä tarkastelimme sosiaalisen median markkinoinnin vaikutusta kohderyhmän ostopäätöksiin, sekä selvitimme mistä ja miten he etsivät tietoa surffimatkailusta ja alan yrityksistä. Kohderyhmäksi valitsimme nuoret 20–35-vuotiaat itsenäiset aikuiset, joilla on aikaisempaa surffaustaustaa.
Käytimme tutkimusmenetelmänä teemahaastattelua, johon valitsimme kohderyhmään sopivat neljä henkilöä. Haastattelut olivat keskimäärin 45 minuutin pituisia ja ne suoritettiin kahviloissa sekä Skype verkkopuheluiden välityksellä. Teimme myös benchmarkingia Pacific Surf Travelsin kaltaisia yrityksiä vertaillen.
Tekemiemme haastatteluiden sekä benchmarkingin tuloksista nousi selvästi esille sosiaalisen median tärkeys nykyajan markkinoinnissa. Muita tärkeitä seikkoja olivat yrityksen ammattimaisuus sekä kyky markkinoida itseään kohderyhmään vetoavin keinoin.