Saapuvan tavaran ajojärjestely ja vastaanotto-prosessin tehostaminen
Kranttila, Toni (2014)
Kranttila, Toni
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405137491
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405137491
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää vastaanoton toimintaa ja keksiä mahdollisia keinoja välttää vastaanoton ruuhkautumista ja autojonojen syntymistä teollisten tuotteiden vastaanotossa Keslog Oy:n Vantaan keskusvarasto 2:lla. Toimintaa tarkasteltiin niin vastaanoton kuin kuljetuksenkin näkökulmasta.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään varastointia, vastaanottotoimintaa sekä kuljetuksia rajattuna niihin asioihin mitä Keslog Oy:llä on käytössä. Näin lukija saa kuvan toiminnasta ja sen periaatteista. Teoriatieto on kerätty alan kirjallisuudesta ja julkaisuista.
Case -osuudessa esitellään aluksi yritys johon opinnäytetyö tehtiin sekä tutkimuskohde ja siihen liittyvät toiminnot. Tämän jälkeen käydään läpi ongelmakohtia, kehitysehdotuksia sekä suositeltuja jatkotoimenpiteitä ja jatkotutkimusaiheita.
Tutkimuksessa haastateltiin vastaanottotyöntekijöitä, kuljettajia sekä vastaanoton ja kuljetuksen esimiehiä. Tämän lisäksi tietoa eri työvaiheista hankittiin seuraamalla työtehtäviä vierestä sekä tutustumalla aikaisempiin auditointeihin.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin paljon erilaisia kehitysehdotuksia, suosituksia jatkotoi-menpiteistä vastaanotossa sekä ehdotuksia jatkotutkimusaiheista.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään varastointia, vastaanottotoimintaa sekä kuljetuksia rajattuna niihin asioihin mitä Keslog Oy:llä on käytössä. Näin lukija saa kuvan toiminnasta ja sen periaatteista. Teoriatieto on kerätty alan kirjallisuudesta ja julkaisuista.
Case -osuudessa esitellään aluksi yritys johon opinnäytetyö tehtiin sekä tutkimuskohde ja siihen liittyvät toiminnot. Tämän jälkeen käydään läpi ongelmakohtia, kehitysehdotuksia sekä suositeltuja jatkotoimenpiteitä ja jatkotutkimusaiheita.
Tutkimuksessa haastateltiin vastaanottotyöntekijöitä, kuljettajia sekä vastaanoton ja kuljetuksen esimiehiä. Tämän lisäksi tietoa eri työvaiheista hankittiin seuraamalla työtehtäviä vierestä sekä tutustumalla aikaisempiin auditointeihin.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin paljon erilaisia kehitysehdotuksia, suosituksia jatkotoi-menpiteistä vastaanotossa sekä ehdotuksia jatkotutkimusaiheista.