Sähköpostimarkkinointipohjien luominen tukkukaupalle : case: Mercatus Oy
Yli-Jaakkola, Nia (2014)
Yli-Jaakkola, Nia
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405137473
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405137473
Tiivistelmä
Työn tavoitteena on täydentää toimeksiantajan, Mercatus Oy:n sähköpostimarkkinointia valmistamalla visuaalisia markkinointipohjia. Pohjien tarkoituksena on esitellä tuotteita selkeässä visuaalisessa muodossa toimien sähköpostiviestinnässä myynnin tukena. Markkinointipohjat toteutetaan Adobe Photoshop –kuvankäsittelyohjelmalla.
Mercatus Oy on suomalainen tukkukauppa, jonka edustamat tuotemerkit tarjoavat pääasiassa vaatetusta. Yritys hyödyntää sähköpostia markkinointikanavana sekä myyntityössä ja asiakassuhteiden hoitamisessa. Sähköpostitse lähetettäviä uutiskirjeitä tehdään digitaalisen median palveluja tuottavan yrityksen viestintätyökalun avulla. Uutiskirjeiden rinnalle yrityksellä on tarvetta visuaaliseen materiaaliin, jota pystyttäisiin käyttämään henkilökohtaisemmassa sähköpostiviestinnässä tehostamassa myyntiä.
Työssä kehitetään Mercatus Oy:lle visuaalisia pohjia sähköpostimarkkinointiin. Tavoitteiden määrittelemiseksi aloitetaan tutustumalla yritykseen, lähtötilanteeseen ja projektin tarpeeseen. Ennen käytännön toteutusta käydään läpi myös aineistoa markkinoinnista, työhön liittyvistä visuaalisista elementeistä sekä käytettävästä kuvankäsittelyohjelmasta. Pohjien rakenne muotoutuu yrityksen tarpeiden ja pohjien käyttötarkoituksen mukaan. Markkinointimateriaalien pääasiallinen käyttömedia on sähköposti, mutta tuotokset tulee olla toteutettavissa myös tulostettavina. Lähtökohtana markkinointimateriaalien suunnittelussa ja valmistuksessa on toteuttaa yhdenmukaiset, selkeät ja informatiiviset pohjat, joita on helppo muokata.
Työssä valmistettiin yhteensä kymmenen sähköpostimarkkinointipohjaa. Kullekin tuotemerkille valmistettiin omat markkinointipohjat sekä tehtiin yrityksen yleiseen käyttöön muutama pohja, joita voidaan käyttää esimerkiksi tiedottamiseen tai niillä voidaan viestiä useammasta tuotemerkistä samalla kertaa. Tavoitteena on, että pohjien avulla toteutettavat markkinointimateriaalit helpottavat sähköpostitse tehtävää myyntityötä.
Mercatus Oy on suomalainen tukkukauppa, jonka edustamat tuotemerkit tarjoavat pääasiassa vaatetusta. Yritys hyödyntää sähköpostia markkinointikanavana sekä myyntityössä ja asiakassuhteiden hoitamisessa. Sähköpostitse lähetettäviä uutiskirjeitä tehdään digitaalisen median palveluja tuottavan yrityksen viestintätyökalun avulla. Uutiskirjeiden rinnalle yrityksellä on tarvetta visuaaliseen materiaaliin, jota pystyttäisiin käyttämään henkilökohtaisemmassa sähköpostiviestinnässä tehostamassa myyntiä.
Työssä kehitetään Mercatus Oy:lle visuaalisia pohjia sähköpostimarkkinointiin. Tavoitteiden määrittelemiseksi aloitetaan tutustumalla yritykseen, lähtötilanteeseen ja projektin tarpeeseen. Ennen käytännön toteutusta käydään läpi myös aineistoa markkinoinnista, työhön liittyvistä visuaalisista elementeistä sekä käytettävästä kuvankäsittelyohjelmasta. Pohjien rakenne muotoutuu yrityksen tarpeiden ja pohjien käyttötarkoituksen mukaan. Markkinointimateriaalien pääasiallinen käyttömedia on sähköposti, mutta tuotokset tulee olla toteutettavissa myös tulostettavina. Lähtökohtana markkinointimateriaalien suunnittelussa ja valmistuksessa on toteuttaa yhdenmukaiset, selkeät ja informatiiviset pohjat, joita on helppo muokata.
Työssä valmistettiin yhteensä kymmenen sähköpostimarkkinointipohjaa. Kullekin tuotemerkille valmistettiin omat markkinointipohjat sekä tehtiin yrityksen yleiseen käyttöön muutama pohja, joita voidaan käyttää esimerkiksi tiedottamiseen tai niillä voidaan viestiä useammasta tuotemerkistä samalla kertaa. Tavoitteena on, että pohjien avulla toteutettavat markkinointimateriaalit helpottavat sähköpostitse tehtävää myyntityötä.