AISTIEN LEIRI : Kehitysvammaisten leirikoulu Mänttä-Vilppulan seurakunnassa
Hillebrand, Riikka (2014)
Hillebrand, Riikka
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405127345
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405127345
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Mänttä-Vilppulan seurakunnan diakoniatyö. Opinnäytetyö toteutettiin seurakunnan diakoniatyön ja Mäntänvuoren koulun yhteisyönä. Järjestin leirikoulun Mäntänvuoren koulun kehitysvammaisille oppilaille keväällä 2013. Leirikoulun tavoitteisiin kuului koulun oppilaiden itsenäistymisen ja omatoimisuuden vahvistaminen, sosiaalisten taitojen harjoitteleminen ja seurakunnan toimintaan ja perinteeseen tutustuminen.
Opinnäytetyön ensimmäisenä kehittämistehtävänä oli kehitysvammaisille oppilaille sopivan ohjelman kehittäminen. Toinen kehitystehtävä tähtäsi koulun kasvatustehtävän tukemiseen. Leirikoulun ohjelmaan tuotiin aistielämyksiä ja toiminnallisuutta. Moniaistisuutta hyödynnettiin ryhmätoiminnassa. Leirikoulu toimi oppimisympäristönä erilaisten taitojen harjoittelemiselle.
Leirikoulun ohjelma toimi hyvin Mäntänvuoren koulun oppilaille. Ohjelma ja toiminta olivat joustavia ja sopivia. Moniaistisuus rikastutti ohjelmaa, sillä se tarjosi seikkailua ja elämyksiä. Moniaistisuuden reflektointia ja kokemuksesta oppimista voisi kuitenkin kehittää. Ryhmätoiminnassa kaikilla oppilailla oli tehtäviä ja kaikki olivat tärkeitä. Seurakunnan rooli näkyi vahvasti ja yhteinen jumalanpalvelus toimi oppimistilanteena.
Opinnäytetyön ensimmäisenä kehittämistehtävänä oli kehitysvammaisille oppilaille sopivan ohjelman kehittäminen. Toinen kehitystehtävä tähtäsi koulun kasvatustehtävän tukemiseen. Leirikoulun ohjelmaan tuotiin aistielämyksiä ja toiminnallisuutta. Moniaistisuutta hyödynnettiin ryhmätoiminnassa. Leirikoulu toimi oppimisympäristönä erilaisten taitojen harjoittelemiselle.
Leirikoulun ohjelma toimi hyvin Mäntänvuoren koulun oppilaille. Ohjelma ja toiminta olivat joustavia ja sopivia. Moniaistisuus rikastutti ohjelmaa, sillä se tarjosi seikkailua ja elämyksiä. Moniaistisuuden reflektointia ja kokemuksesta oppimista voisi kuitenkin kehittää. Ryhmätoiminnassa kaikilla oppilailla oli tehtäviä ja kaikki olivat tärkeitä. Seurakunnan rooli näkyi vahvasti ja yhteinen jumalanpalvelus toimi oppimistilanteena.